Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
Мої статті [14]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Формування інформаційної компетентності учнів засобами інформатики

Тема.  Формування інформаційної компетентності учнів засобами інформатики.

Стрімкі темпи інформатизації суспільства і розвитку Інтернет-технологій  актуалізують проблему формування інформаційної компетентності підростаючого покоління, яка сьогодні виступає одним з потужних чинників успішності навчальної, професійної, суспільної та інших видів діяльності молодої людини. У формуванні зазначеної компетентності провідна роль належить системі загальної освіти, призначенням якої є підготовка молоді до життя і діяльності в сучасному суспільстві. Тому епіграфом до мого виступу я вибрала такі слова: «Освіті  необхідно формувати компетентну  особистість, що легко вписуватиметься в  інформаційне суспільство XXІ століття».

Інформаційна компетентність - це інтегративне утворення особистості, яке інтегрує:

 знання (про основні методи інформатики та інформаційних технологій),

уміння (використовувати наявні знання для розв’язання прикладних задач),

навички (використання комп’ютера і технологій зв’язку),

здатності (представляти повідомлення і дані у зрозумілій для всіх формі)

і виявляється у прагненні, здатності і готовності до ефективного застосування сучасних засобів інформаційних та комп’ютерних технологій для вирішення завдань у професійній діяльності і повсякденному житті, усвідомлюючи при цьому значущість предмета і результати діяльності.

Інформаційна компетентність складається з таких компонентів:

інформаційний (здатність ефективної роботи з інформацією в усіх формах її представлення);

комп’ютерний або комп’ютерно-технологічний (визначає уміння та навички щодо роботи із сучасними комп’ютерними засобами та програмним забезпеченням);

процесуально-діяльнісний (визначає здатність застосовувати сучасні засоби інформаційних та комп’ютерних технологій до роботи з інформацією та розв’язання різноманітних задач).

Для формування інформаційної компетенції учнів необхідно:

  • сформувати міцні базові знання;
  • сформувати вміння застосовувати необхідні новітні інформаційні технології;
  • розвинути вміння відфільтровувати вторинну та залишати тільки актуальну та корисну інформацію;
  • сформувати вміння аналізувати інформацію, помічати закономірності та використовувати їх, прогнозувати й робити висновки;
  • сформувати вміння на основі аналізу попередньої інформації формулювати власну точку зору;
  • сформувати вміння генерувати оригінальні думки та ідеї;
  • сформувати вміння реалізовувати на практиці нові розробки, технології, пристрої тощо на основі власних ідей.

Функціями інформаційної компетентності є:

  1. Пізнавальна функція, направлена на систематизацію знань, на пізнання і самопізнання людиною самого себе.
  2. Комунікативна функція, направлена на спілкування, передачу інформації.
  3. Адаптивна функція, що дозволяє адаптуватися до умов життя і діяльності в інформаційному суспільстві.
  4. Нормативна функція, що виявляється, перш за все, як система моральних і юридичних норм і вимог в інформаційному суспільстві.
  5. Оцінна (інформативна) функція, характеризує уміння орієнтуватися в потоках різноманітної інформації, виявляти і відбирати відому і нову, оцінювати значущу і другорядну.
  6. Інтерактивна функція, яка формує активну самостійну і творчу роботу особистості, ведучу до її саморозвитку, самореалізації.

Рівні оволодіння учнями  інформаційною компетентністю:

елементарий – засвоєння на початковому рівні необхідної навчальної інформації (потребують обов’язкового вдосконалення на наступному рівні);
базовий – володіння оптимальним обсягом інформації, необхідним для засвоєння основного навчального змісту; вміння критично осмислювати масиви інформації: порівнювати фрагменти з різних джерел на одну тематику; визначати їх достовірність; вилучати інформацію, яка потрібна для роботи; узагальнювати її;
творчий - передбачає створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої та перетвореної інформації.

На освіту нині суттєво впливають зміни у сучасному суспільстві. На даний час не тільки педагогічна спільнота, але й суспільство загалом розуміє, що володіння інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) є одним із базових елементів сучасної освіти. Освіта надто повільно змінює свої пріоритети в період стрімкого розвитку ІКТ і все ж уміння працювати з інформацією стає одним із необхідних і важливих компонентів сьогодення. Саме тому важливою стає здатність вчителів-предметників змінюватися, активно діяти, швидко приймати рішення, самовдосконалюватися, саморозвиватися впродовж усього життя.

Інформаційна компетентність поділяється на три основні, що відповідають окремим видам, діяльності вчителів-предметників:

 загальна;   діагностична;  предметно-орієнтована.

Загальна компетентність – це здатність учителя-предметника використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) і для забезпечення навчально-виховного процесу створювати:  текстові документи; таблиці;  малюнки;  діаграми;  презентації; комп’ютерні графічні об’єкти; Flash-анімацію тощо.

Учитель у постійному пошуку. Під час самопідготовки і самовдосконалення, а також пошуку необхідної інформації вчителю-предметнику необхідно мати здатність використовувати:
Інтернет-технології; телеконференції; локальні мережі; бази даних; інтерактивні дошки тощо.

Маючи достатні навички роботи на комп’ютері і професійний досвід, учитель-предметник формує у себе здатність розробляти власні електронні продукти, адже саме вони відображають бачення вчителя щодо викладання конкретного предмета і дають можливість формувати базу педагогічного професійного досвіду, допомагають вчителю самовдосконалюватися і передавати досвід молодому поколінню й бути для нього наставником.

Діагностична компетентність допомагає вчителям-предметникам аналізувати досягнення учнів під час навчання. Процес навчання за останні роки змінився – він насичений тестовими завданнями. Випускники загальноосвітніх навчальних закладів проходять незалежне оцінювання. Змінюється сама система проведення оцінювання знань і вмінь учнів, а також ставлення до цього процесу.

Неможливо уявити діяльність вчителів-предметників без застосування електронних підручників, енциклопедій, готових навчальних програм, демонстраційних програм т. п. Такий набір електронних розробок із кожним роком збільшується, урізноманітнюється. Тому, предметно-орієнтована компетентність – це здатність учителя-предметника гармонійно поєднувати готові електронні продукти у своїй професійній діяльності.

Формування інформаційної компетентності учнів засобами інформатики здійснюється шляхом  застосування ІКТ на уроках:

  1. використання електронних підручників, лабораторій, конструкторів уроку тощо;
  2. використання ППЗ загального призначення(пакет програм MS Office);
  3. проведення інтегрованих уроків(з інформатикою);
  4. робота над створенням проектів;
  5. проведення комп’ютерного тестування.

Шановні колеги, ви можете:

  • застосовувати на своїх уроках прикладне програмне забезпечення з різних предметів;
  • створювати спільні проекти: при написання науково-дослідницьких робіт Малої Академії наук, звітів з навчальної практики, підготовки до учнівських конференцій тощо.
  • проводити інтегровані уроки з інформатикою, де учні можуть створювати презентації, будувати графіки, проводити обчислення за формулами, створювати таблиці, добирати матеріал в Інтернеті, застосовуючи групову, парну форми роботи.

Висновки

  1. Компетентність учня цілком залежить від компетентності його вчителя.
  2. Компетентність учителя зростає тільки при використання досягнень науки.
  3. Професійне самовдосконалення є нашим внеском у педагогічну науку.


Джерело: http://matematuka.at.ua/publ/formuvannja_informacijnoji_kompetentnosti_uchniv_zasobami_informatiki/1-1-0-4
Категорія: Мої статті | Додав: ser0709 (28.03.2014)
Переглядів: 827 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця