Літературне свято для учнів 5-9 класів
Мета:
ознайомити школярів з життям і творчістю генія українського народу, видатним
поетом, письменником, драматургом та великим художником Тарасом Григоровичем
Шевченком; розвивати в учнів інтерес до його творчості та його особистості.
Обладнання:
портрет Шевченка, оздоблений рушником, квіти, малюнки до творів Шевченка.
Хід
свята
Учень-читач
з портретом Шевченка
Ніхто
не кликав нас, ніхто.
В
Тарасів день весни
Ішов
до школи дід Махтод,
По
– божому ясний
За
ним, зібравшись по кутках, рушало все село .
І
я у рваних чобітках – справніших не було.
А
коло школи, де хрести схилилися на шлях,
Уже
варились капусти в глибоких казанах.
Давався
з доброї руки полумисок на двох.
І починалися святки – Тарасове Різдво.
Та
перш як ложку взяв Махтод , селянський наш чотар,
Питав
людей : «Спочатку хто нам вірша
прочита?»
І
я у рваних чобітках (справніших не було),
старий
такий – не по літах – напруживши чоло,
насупивши,
як сам Тарас, обоє бровенят,
чекав, аж поки в серці враз бандури забринять.
Яко
молитву «Заповіт» селянський слухав світ.
А
потім ще читав, читав – і не спиняв чотар.
Холов
в полумисках на двох нехитрий наш обід.
…Справляв
Тарасове Різдво селянський чесний рід.
Ведучий 1 Т. Г.Шевченко – великий український
поет, художник, мислитель, революційний демократ, народився 9 березня 1814 року
в селі Моринці в родині кріпака.
Учениця
читає вірш
Не
на шовкових пелюшках,
Не
у величному палаці –
В
хатині бідній він родивсь
Серед
неволі, тьми і праці.
Нещасна
мати сповила
Його
малого й зажурилась…
І
цілу ніченьку вона
За
сина – кріпака молилась.
Коли йому виповнилося 12 років він залишився
круглим сиротою. Для нього віднині існувала лише одна дорога - в наймити. Хоча більше за все на світі
малий Тарас мріяв вчитися малювати. Та не судилося йому знайти хорошого
вчителя.
Ведучий 2 Чотирнадцятирічного
юнака було забрано слугою – козачком до пана Енгельгарда. З цього часу і
почалася важка дорога малого Шевченка у світ мистецтва. Побачивши у хлопчика
неабиякий талант до малювання пан віддає Тараса в науку до живописних справ
майстра Ширяєва з тим, аби мати свого придворного художника.
Ведучий 3
Та тут усміхнулася доля молодому художнику. Навчаючись у Петербурзі він
знайомиться з такими визначними митцями як І. Сошенко, Є.Гребінка.,
К.Брюлловим, В.Жуковським. Вони не могли не помітити таланту його.
Ведучий 1
У 1838 році був розіграний в лотерею портрет Жуковського, який виграла царська
родина. За 2500 карбованців було викуплено Т.Шевченка з кріпацтва. Здобувши
волю, він дістав змогу вчитися в Академії мистецтв.
Ведучий 2
У 1840 році поет видав першу збірку поезій під назвою «Кобзар». Особливе місце
у ньому займає поема «Катерина», в якій показано тяжку долю сільської дівчини.
Шевченко так захопився цією темою, що незабаром з’явилася однойменна картина.
Ведучий 3
Поета все більше цікавить історія свого рідного краю, а особливо повстання 1768
року, що дістало назву «Коліївщина», про яке не раз розповідав йому дід Іван –
старий гайдамака , про яке існувало на той час багато легенд і переказів. І в
1841 році виходить з друку окремим виданням поема «Гайдамаки».
Учень
читає уривок з поеми «Гайдамаки»
«Гомоніла
Україна,
довго
гомоніла,
довго,
довго кров степами
текла
– червоніла.
Текла, текла тай висохла.
Степи зеленіють; діди лежать,
а над ними могили синіють»
Ведучий 1
Захоплюючись театром, Тарас Григорович пробує свої сили у драматургії. У 1843
році він закінчує історико–побутову драму «Назар Стодоля».11 травня 1843 року
поет виїхав на Україну. Майже дев’ятимісячна подорож по рідному краю залишила
глибокий слід у його свідомості та творчості. За дорученням Київської
археологічної комісії, де він працював, Шевченко змальовує історичні пам’ятки,
записує народні пісні.
Учень читає поезію
…Аж
страх погано
У
тім хорошому селі:
Чорніше
чорної землі
Блукають
люди; повсихали
Сади
зелені погнили
Біленькі
хати, повалялись,
Стави
бур’яном поросли,
Село
неначе погоріло,
Неначе
люди подуріли,
Німі
на панщину ідуть
І
діточок своїх ведуть!..
Ведучий2
Осінь 1845 року – час, коли поет працює надзвичайно продуктивно. З – під його
пера виходять: «Єретик», «Сліпий», «Наймичка», «Кавказ», « І мертвим, і
живим…», «Холодний яр», «Минають дні , минають ночі…», «Заповіт».
Ведучий3
5 квітня 1847 року за участь у Кирило– Мефодіївському товаристві поета було
заарештовано і відправлено до Петербурга. 30 травня 1847 року кириломефодіївцям
оголосили вирок . Шевченкові – заслання в рекрути без права писати і малювати.
Ведучий 1
Творчість для нього була не тільки духовною потребою, а й формою протесту проти
царського свавілля. Одна за одною виникають «захалявні книжечки» - таємні
рукописні збірочки «невольничої поезії» Шевченка.
Учень читає поезію
Не
розкажеться нікому,
Ніколи, ніколи…
Тільки в 1853
році він відновив свою літературну творчість, але звернувся до нового жанру - повісті.
Перші свої повісті він пише російською мовою, підписується псевдонімом. Однією
з найвизначніших є автобіографічна
повість «Художник».
Ведучий 2 2
серпня 1857 року Шевченко покинув місце заслання. Після повернення з
заслання він написав поему «Неофіти» ,
триптих «Доля», «Муза», «Слава». Влітку 1859 року поет востаннє побував на Україні,
де його знову заарештовують за «недозволені» розмови. 23 січня 1860 року у
Петербурзі вийшло нове видання «Кобзаря», яке здобуло широке визнання в колах
передової громадськості.
Ведучий 3
Але здоров’я, підірване засланням, постійно погіршувалось. 9 березня (25 лютого
за старим стилем) друзі прийшли привітати хворого поета з днем народження, він
був у дуже тяжкому стані. А 10 березня 1861 року о 5 годині 30 хвилин ранку
згасла остання іскра полум’я в серці геніальної людини. Йому виповнилося 47
років. Так доля відвела поетові лише 47 років життя із них 25 років він провів
у кріпосній неволі, 10 – у тюрмах та засланні, а решту майже постійно
поневірявся під недремним жандармським оком , воював із нестатками й нуждою, та
й самотній помирав у казенній комірчині, не здійснивши свого найбільшого
бажання мати свій власний дім на березі Дніпра, люблячу дружину та малих діток.
Учень
читає вірш
Поставлю
хату і кімнату,
садок
– райочок насаджу.
Посиджу
я і походжу
В
своїй маленькій благодаті.
Та
в одині –самотині
В
садочку буду спочивати.
Присняться
діточки мені,
Веселая
присниться мати,
Давнє
– колишній та ясний
Присниться
сон мені…
Учитель Коли помирав батько Тараса Григоровича
Шевченка, він сказав: «Сину своєму ,
Тарасу, я нічого не лишаю, йому мого спадку не треба, з нього вийде або щось
велике, або велике ледащо.»
Ці слова стали пророчими. Адже тоді, на смертному
одрі батько бачив у своїй дитині майбутнього генія українського народу.
Учень
читає вірш