Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення
Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення, доповнення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням двокрапки в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення й доповнення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінності.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Яке складне речення називається безсполучниковим ?
- На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?
- У яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставлять
* кому?
* крапку з комою?
* двокрапку?
Завершити народні прислів’я, записати їх, обґрунтувати вживання двокрапки.
1. Рідна мова – не полова: ... . 2. Бабиних груш не руш:... . 3. Замкнув вовка межи вівці: ... . 4. Живемо, як сорока на тину: ... . 5. Добре бідному: ... . 6. Бідний і на тім світі на панів робитиме: ... . 7. Добре найнявся: ... . 8. Любов – не пожежа: ... . 9. Зовиця – як синиця: ... . 10. Брати – що коти: ... . 11. Говори до гори, гора горою : ... . 12. У старого голова, як решето: ... . 13. Наговорила: ... . 14. Така господиня: ... . 15. Ото ткач: ... .
Народна творчість.
Для довідок. 1. ... її за вітром не розвієш. ... 2. ...свої тряси і бабі неси! 3. ... нехай тюрму знає. 4. ... хто не йде – сполохне. 5. ... од багатства голова не болить. 6. ... пани в котлі кипітимуть, а бідняк дрова носитиме. 7. ... дають рано води, а ввечері пити. 8. ...займеться – не погасиш. 9. ... вона все хвостом вертить. 10. ... вони погризуться і помиряться. 11. ... вона стоїть собі в спокою. 12. ... багато було, та висіялось. 13. ... на осиці кислиці, а на вербі груші. 14. ... на три городи – одна диня. 15. ... нитка рветься, а він в плач.
Пояснювальний диктант
Картина була справді чудовна: з бурти, мов з високої гори, видно було праворуч місто. Церкви підняли високо вгору свої круглі голови, сяяли у прозорому повітрі золотими банями, зеленіли їх залізні покрівлі, мов травою вкриті, біліли білі боки, мов з крейди вистругані; поміж церквами хати, людські городи тонули в гущавині темно-зелених садків — он і річка блищала, звиваючись змією по жовтому пісочку і пускаючи легенький димок туману з себе... (Панас Мирний). Пам’ятайте: наше життя - це своєрідний храм, цінний не тільки нашою працею, а й мудрістю попередніх поколінь (Г. Бондаренко). Ми знаємо: води так багато на нашій землі (І. Падалко). Держімося землі: вона нас держить (Нар. творчість).
Творча вправа
Замініть складнопідрядні речення безсполучниковими і запишіть. Поставте необхідні розділові знаки.
1. Я з піснею нічого не боюся, бо час її не подола в бою. (В. Сосюра.) 2. Видно, було вже пізно, бо ніде по хатах не світилося. (Панас Мирний.) 3. Я вірю, що птиці, і люди, і квіти — усе на землі для добра і краси. (Г. Коваль.) 4. Тепер було ясно, що дивізія звернула на захід. (О. Гончар.)
VІ. Узагальнення вивченого
Дати обґрунтовані відповіді на запитання:
1. Які смислові відношення властиві безсполучниковим складним реченням, у яких уживається двокрапка?
2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання
Скласти речення за схемами
|