Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 9 клас

Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення
20.02.2015, 17:25

Двокрапка між частинами безсполучникового складного речення

Мета:  удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі  смисловими  відношеннями  причини,  пояснення, доповнення  тощо,  пунктуаційні  вміння  й навички, пов’язані  з уживанням двокрапки в безсполучникових  складних  реченнях;  сформувати  вміння  визначати доцільність уживання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення й доповнення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями суті людського життя, його цінності.

  ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою і метою роботи

ІІІ. Актуалізація опорних знань 

  1. Яке складне речення називається безсполучниковим ?
  2. На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення?
  3. У яких випадках між частинами безсполучникового складного речення ставлять

      * кому?

* крапку з комою?

* двокрапку?

 

Завершити народні прислів’я, записати їх, обґрунтувати вживання  двокрапки.

 

1. Рідна мова – не полова: ... . 2. Бабиних груш не руш:... . 3. Замкнув вовка межи вівці: ... . 4. Живемо, як сорока на тину: ... . 5. Добре бідному: ... . 6. Бідний і на тім світі на панів робитиме: ... . 7. Добре найнявся: ... . 8. Любов – не пожежа: ... . 9. Зовиця – як синиця: ... . 10. Брати – що коти: ... .  11. Говори до гори, гора горою : ... . 12. У старого голова, як решето: ... . 13. Наговорила: ... . 14. Така господиня: ... . 15. Ото ткач: ... .

Народна творчість.

 

Для довідок. 1. ... її за вітром не розвієш. ... 2. ...свої тряси і бабі неси! 3. ... нехай тюрму знає. 4. ... хто не йде – сполохне. 5. ... од багатства голова не болить. 6. ... пани в котлі кипітимуть, а бідняк дрова носитиме. 7. ... дають рано води, а ввечері пити. 8. ...займеться – не погасиш. 9.  ... вона все хвостом вертить. 10. ... вони погризуться і помиряться. 11. ... вона стоїть собі в спокою. 12. ... багато було, та висіялось. 13. ... на осиці кислиці, а на вербі груші. 14. ... на три городи – одна диня.  15. ... нитка рветься, а він в плач.

Пояснювальний диктант

 Картина  була  справді  чудовна:  з  бурти,  мов  з  високої  гори, видно було праворуч місто. Церкви підняли високо вгору свої круглі  голови,  сяяли  у  прозорому  повітрі  золотими  банями,  зеленіли  їх  залізні  покрівлі, мов  травою  вкриті,  біліли  білі  боки, мов  з крейди  вистругані; поміж церквами хати, людські  городи тонули  в  гущавині  темно-зелених  садків —  он  і  річка  блищала, звиваючись змією по жовтому пісочку  і пускаючи легенький димок  туману  з  себе...  (Панас Мирний).  Пам’ятайте: наше життя - це своєрідний храм, цінний не тільки нашою працею, а й мудрістю попередніх поколінь (Г. Бондаренко).  Ми знаємо: води так багато на нашій землі (І. Падалко). Держімося землі: вона нас держить (Нар. творчість).

 

 Творча вправа

Замініть складнопідрядні речення безсполучниковими і запишіть. Поставте необхідні розділові знаки.

1. Я з піснею нічого не боюся, бо час її не подола в бою. (В. Сосюра.) 2. Видно, було вже пізно, бо ніде по хатах не світилося. (Панас Мирний.) 3. Я вірю, що птиці, і люди, і квіти — усе на землі для добра і краси. (Г. Коваль.) 4. Тепер було ясно, що дивізія звернула на захід. (О. Гончар.)

VІ. Узагальнення вивченого
Дати обґрунтовані відповіді на запитання:
1. Які  смислові  відношення  властиві  безсполучниковим  складним реченням, у яких уживається двокрапка?
2. Яка інтонація характерна безсполучниковим складним реченням, що виражають причину, пояснення або доповнення?
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Домашнє завдання

Скласти речення за схемами



 

Категорія: 9 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 1663 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця