Тема: Узагальнюючі слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами
Мета. Поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння
знаходити узагальнюючі слова при них та правильно вживати розділові знаки, інтонувати речення з однорідними членами при узагальнюючих словах, поширювати речення узагальнюючими словами, будувати висловлювання з використанням цих слів.
Розвивати мислення та мовлення учнів, активізувати та поповнювати їх словниковий запас.
Виховувати любов до природи
Епіграф уроку:
А цій землі нічого не забракло,
Ні рік, ні моря, ні озер, ні трав.
Л. Костенко
Хід уроку
І. Організаційна частина.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчання учнів.
- Актуалізація опорних знань учнів.
- Повторення вивченого про однорідні члени речення.
Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон».
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Тип зв’язку між однорідними членами речення? (сполучниковий, безсполучниковий і змішаний)
- Закінчити речення: між однорідними членами речення бувають відношення...єднальні, протиставні, розділові.
Складання квітки (у групах)
«Ознаки однорідних членів речення.»
- Лексична вправа «Незакінчене речення»
- Десна, Дніпро, Рось, Сула, Ятрань -... (ріки)
- Світязь, Синевір, Сиваш, Ялпуг, Кагул -... (озера).
- Верба, дуб, каштан, ясен -... (дерева).
- Шавлія, чебрець, звіробій, материнка, деревій -... (лікарські трави).
- Лелека, чапля, журавель -... (перелітні птахи).
Лексична робота.
Дібрати синоніми.
Лелека - чорногуз, бузько, бусол, бусел, боцян, жабоїд, гайстер.
- Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібне на уроці
Спостереження
1.Аналіз тексту з елементами зіставлення нових знань з базовими на снові актуалізації.
Дошка. Речення. Синтаксичний розбір. Добір схем.
Течуть до нас здалека ріки: Дніпро і лагідна Десна. ∆: о і о, о і о
Жито, пшениця й овес - усе разом поспіло. о, о й О - ∆
Всяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курочок - можна було викосити косою в траві або впіймати. ∆, як-от: О,О,О.
- Слово вчителя.
Однорідні члени речення можуть супроводжуватися узагальнюючими словами.
Ці слова виражають загальні поняття чи є родовими стосовно тих понять, які названі однорідними членами.
Узагальнюючі слова можуть стояти перед однорідними членами речення або після них і завжди є тими ж членами речення, що й однорідні члени речення, які вони узагальнюють.
- Робота за підручником. Сторінка 106.
Опрацювання теоретичного матеріалу.
Інтонація Розділові знаки (схема)
- Синтаксичний розбір речень.
- У городі і в саду ясніли свіжі осінні квітки: різнобарвні айстри, палка красоля, гвоздики, гарячий, як кров, королів цвіт.
- І трави, і води, і гори, і квіти, і Седнів зелений, і білий лелека нам сонечко ніс.
- Кущова рослина: порічки, агрус - розпросторилася, розширилася, мішаючись глухою і жалкою кропивою.
- Чарівний світ пливе переді мною: сині води, білі піски, хати на високих берегах.
- Луки, гори, пишні сади - усе зелене й принишкле.
- Робота з вправами підручника
- Тренувальні вправи.
1) У кожній групі слів укажіть слово або словосполучення, що є узагальнюючим.
Іменник, числівник, дієслово, займенник, самостійні частини мови, прислівник, прикметник.
Казки, прислів’я, приказки, жанри фольклору, пісні, міфи, легенди, перекази.
Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Тарас Шевченко, Леся Українка, Степан Руданський, українські письменники.
Микола Лисенко, Павло Чубинський, Михайло Вербицький, композитори, Платон Майборода.
- Пояснювальний диктант
Запишіть речення, поясніть уживання розділових знаків. У першому реченні підкресліть усі члени речення.
Лози, кручі, ліс — все блищить і сяє на сонці. (О. Довженко) Ми садили ліс у полі: і дубочки, і тополі, і осику, і ліщину, і червону горобину. (М. Стельмах) Всюди: і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги до заводу — росли молоді осокори, клени й каштани. (В. Собко)
- Підсумок уроку.
Перевірка завдань.
Оцінка роботи класу вчителем.
Оцінка учнями своєї роботи на уроці, набутих знань.
- Домашнє завдання. Повторити, с. 113.
Скласти 4 речення з узагальнюючими словами і однорідними членами речення за
схемами.
|