ТЕМА: Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення).
МЕТА: ознайомити учнів із реченнями, в яких є тільки один головний член; продовжити роботу над формуванням умінь визначати граматичну основу речення; виховувати пошану і любов до слова, до рідної мови; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять.
ХІД УРОКУ:
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ШКОЛЯРІВ.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Виконання вправ на повторення.
*Вправа з культури мовлення. Подивіться на приведені на дошці словосполучення.
В якій колонці їх складено правильно? Запишіть правильно складені словосполучення,
визначте головне і залежне слова, а також тип словосполучень.
Хворий на грип хворий грипом
Багатий на гроші багатий грішми
Відповідно до чогось відповідно з чимось
Учити музики учити музиці
Вхід за запрошеннями вхід по запрошеннях
Оцінка з мови оцінка по мові
*Складіть речення з одним із словосполучень, поясніть відмінність між реченням і словосполученням.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1.Робота з підручником.
*Виконання вправи 114 (ІІ, ІІІ, усно).
*Опрацювання теоретичного матеріалу (стор.46-47).
2.Виконання вправ на закріплення.
*Робота біля дошки. Записати речення, підкреслити в кожному граматичну основу. Вказати речення з двома головними членами (двоскладові) та з одним головним членом (односкладові).
По моїй країні мил їй мова дивная дзвенить. Не вмістити слів скарбницю в товстелезнім словнику. Казаному кінця нема. Любіть свою мову! Слово. Перед ним упади на коліна. Буду я навчатись мови золотої.
*Пояснювальний диктант. Вказати речення, граматична основа яких складається
з підмета і присудка, та речення з одним головним членом. Підкреслити в реченнях
граматичні основи.
Любов. Працелюбність. Людяність. Будемо триматися цього батьківського кореня. На цій землі нас охрестили. Великдень. Паска. Ранок. Батько й мати. Ми за столом всі троє розговляємось. Хочеться в дитинство повернутись...
Люблю легенди нашої родини.
*Робота з підручником. Вправа 126 (письмово).
*Переписати, вставляючи пропущені букви. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати речення з одним головним членом.
З доречного слова зложит...ся мова. Красная мова знходит... добрі слова. Не кидай слів на віт...р! Цей за словом в к...шеню не полізе. Від людс...кого поговору не сховатися у нору. Біл...ше слухай, менше говори. Договорилися до син...ого пороху. Лю-дей п...тай, а свій розум май.
*Скласти речення за схемами.
ІV. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКІВ.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Стор.45-47, вправа 123.
|