РЕЧЕННЯ З КІЛЬКОМА РЯДАМИ ОДНОРІДНИХ ЧЛЕНІВ
Мета: ознайомити учнів з поняттям про речення з кількома рядами однорідних членів, сформувати в них загальнопізнавальні вміння й навички знаходити однорідні члени, різні ряди однорідних членів в одному реченні, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з кількома рядами однорідних членів речення; розвивати творчі вміння складати речення з кількома рядами однорідних членів та використовувати їх у процесі складання усних і писемних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного й розуміння творів мистецтва.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент
Перевірка домашнього завдання
ІІ. Оголошення теми і мети.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Експрес опитування
- Які члени речення називаються однорідними?
- Які члени речення можуть бути однорідними?
- Чим можуть бути виражені однорідні члени речення?
- Навести приклад речення з поширеними й непоширеними однорідними членами.
- Розказати про вживання сполучників при однорідних членах речення.
- Які розділові знаки ставимо при однорідних членах речення?
- Чи можуть однорідні члени речення пояснювати різні слова?
Творче спостереження з елементами аналізу
Справа і зліва віяло свіжістю і ароматом води (Ю.Смолич)
- Назвіть, скільки груп однорідних членів речення ви визначили?
- До яких слів вони відносяться?
-Якими членами речення вони є?
У реченні може бути як один, так і більше рядів однорідних членів.
Не є однорідними членами речення:
• повторювані слова, які вживаються для виділення великої кількості предметів, підкреслення тривалості дії, вираження емоційності. Наприклад: Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю... (Т. Шевченко);
• два однакові або подібні слова, об'єднані частками не або так. Наприклад: дивишся не надивишся; їсти так їсти;
• фразеологічні сполучення з двічі повторюваним сполучником. Наприклад: і сміх і гріх; ні світ ні зоря;
• однакові за формою дієслова, що означають ускладнену дію. Наприклад: піду подивлюся.
Робота над вправою 257 в підручнику. Визначити в реченнях ряди однорідних членів.
Робота в групах
Робота з картками І. Прочитайте речення, дотримуючись правильної інтонації. Скільки рядів однорідних членів є в кожному з них та яким зв'язком поєднані в цих рядах слова? Підкресліть різними кольорами ряди однорідних членів.
- Приємно бродити по теплих калюжах після грому й дощу чи ловити щучок руками (О. Довженко). 2. Липневий день догоряє десь за сутінками височенних дубів і лип, палахкотить на золотих банях і сяйно-білих стінах верхівки собору, що вигнався стрімко в небо (І. Багряний). 3. Уся гавань була заповнена вітрильниками, великими й малими лодіями, довбанками й човнами (Р. Іванченко).
- 4. Ще в дитинстві я ходив у трави, в гомінливі, трепетні ліси... (В. Симоненко). 5. Життя кипить, кипить і завмира під спів снігів, вітрів, громів і птахів (М. Чумак). 6. Гарячий липень бродить покосами і стернями, кладе снопи в копи, поскрипує возами й гарбами (І. Цюпа).
Два-чотири - всі разом! З'ясуйте, скільки рядів однорідних членів є в кожному з поданих речень. Відповідь обґрунтуйте.
1. З низького й високого лету, з пальми, з берези, з калини ти можеш не чути реготу, та мусиш почути ридання, та мусиш збагнути ридання кожнісінької людини! (Д. Павличко). 2. Думав про матір, про прості її заповіти, про віру в людей, віру в добро, в щирість, у любов, у посвяту заради величного й прекрасного (І. Багряний).
Інтелектуальна розминка
К.Паустовський сказав: «Розділові знаки – це як нотний знак. Вони твердо тримають текст і не дають йому розсипатись.»
- Як ви зрозуміли це висловлювання?
- Чи стосується воно речень з однорідними членами?
Робота з підручником робота над вправою 263
Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання виконати вправу 264, вивчити правила
|