Однорідні й неоднорідні означення
Мета: ознайомити учнів із поняттям про однорідні й неоднорідні означення, сформувати вміння знаходити однорідні й неоднорідні означення, з’ясовувати їх роль у реченні; правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними й неоднорідними означеннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
Однорідні означення.
|
Під самою хатою росли червоні, білі, рожеві маки. (Н.-Лев.)
Гнітюча, 'непорушна тиша панувала навколо. (Трубл.)
Бійці почули ніжну, чарівну пісню.
|
Перелічують різновиди предмета.
Характеризують предмет з одного боку.
Підсилюють, уточнюють попередні означення.
|
Неоднорідні означення.
|
1. Полилися веселі хорові народні пісні.
(Н.-Лев.)
Свіже весняне повітря виповнило кімнату.
(Б о й ч.)
|
Характеризують предмет з різних боків.
|
Повідомлення теми і мети уроку.
І. Зв’язок з попереднім матеріалом.
1. Пояснити, яке значення мають означення в поданих реченнях.
- Вдалині виднілися сині, червоні й зелені вогники. 2. Стояли люті зимові морози. 3. Бібліотека одержала нову художню і наукову літературу.
- Дібрати родове поняття до видових: білі, жовті, блакитні тканини (різнобарвні).
- Робота над усвідомленням і засвоєнням поняття однорідності і неоднорідності означень.
- Прочитати перше речення таблиці і пояснення до нього, навести аналогічні приклади і прокоментувати, що значить «перелічують різновиди предмета». Вставити сполучник і перед кожним означенням.
- Прочитати друге речення таблиці і пояснення до нього, навести аналогічні приклади і сказати, що значить «характеризують предмет з одного боку».
- Прочитати третє речення таблиці і вказати, чому означення однорідні.
- Запам’ятати, що однорідні означення відділяються комами і вимовляються з перелічувальною інтонацією.
Зробити висновок за таким планом: І. У яких випадках означення є однорідними? 2. Чи завжди відділяються однорідні означення комами? 3. З якою інтонацією вони вимовляються?
Прочитати приклади таблиці (два останні), визначити означення, пояснити їх значення; показати неможливість введення сполучника і та відсутність перелічувальної інтонації.
6. Навести аналогічні приклади.
7. Вказати на відсутність розділових знаків між неоднорідними означеннями.
Висновок. Означення неоднорідні, якщо характеризують предмет з різних боків, не вимовляються з перелічувальною інтонацією, між ними не можна вставити сполучник і. Неоднорідні означення не відділяються комами.
8. Користуючись таблицею, дати порівняльну характеристику однорідних і неоднорідних означень у реченнях.
1. У мене є шерстяне, шовкове і бавовняне плаття.
2. Мені купили біле шовкове плаття.
Висновок. Однорідні означення характеризують предмет з одного боку, а неоднорідні — з різних боків; однорідні означення вимовляються з перелічувальною інтонацією і між ними можна вставити сполучник і; неоднорідні члени речення не мають перелічувальної інтонації і між ними не можна вставити сполучника і. Однорідні означення відділяються комами за загальними правилами, а неоднорідні — не відділяються.
Примітка. Щоб навчити дітей розпізнавати, з якого боку характеризується предмет, необхідно, користуючись схемою, показати, що однорідні означення відносяться до основного слова кожне окремо, а неоднорідні — кожне попереднє означення до сполучення пояснюваного слова з іншими означеннями, наприклад:
1. Ми купили зелені,-жовті, червоні олівці.
2. Мені сподобався маленький синій олівець.
III. Вправи на закріплення (на вибір).
1. Прочитати виразно речення і визначити однорідні й неоднорідні означення, користуючись перелічувальною інтонацією та можливістю або неможливістю вставити сполучник і.
1. Ласкаві, ніжні, гарячі слова пошепки зринають з уст поета. (Гри м.) 2. Великі сині очі з-під довгих чорних вій дивилися пильно й розумно. (Ко цю б.) 3. Висока честь прийняти смерть за любий, рідний край. 4. Теплий вітер сухо шелестів у кущах пожовклим, торішнім бур’яном. (К о п.)
2. Прочитати подані словосполучення і сказати, які з них можна з’єднати сполучником і, а які - не можна.
1. Українська ... російська мови. 2. Молодий ... фруктовий сад. 3. Новий ... шкіряний портфель. 4. Червоні... білі ... рожеві квіти. 5. Наукова ... художня література.
3. Поширити речення однорідними означеннями, поставити коми.
1. Радісні ... повертаються ранком екскурсанти в табір. 2. Теплі ... вечори. 3. І під цей тихий ... голос на вії дівчини наверталися сльози. 4. Пустився дрібний ... дощ. 5. Затишок теплої кімнати обіймав спокоєм і лагідністю всіх присутніх людей.
4. Поширити речення неоднорідними означеннями.
1. Осіннє ... сонце востаннє пригрівало старі липи.
2. Вода шуміла й билась між камінням білими... хвилями.
3. На дорозі стояла чорна ... постать. 4. Великі... будинки височіли перед дітьми. 5. Насувались туманні ... сутінки.
5. Написати пояснювальний диктант для закріплення однорідних і неоднорідних означень.
1. Ранок був сірий, похмурий. Сікло холодним, гострим дощем. (Г о н ч.) 2. Вітер розсівав рідкі холодні стріли дощу. (Коп.)З. Соснові шишки, великі й порожні, котилися під ноги. (К о ц ю б.) 4. Густий осінній туман встає над лісом вечірньою добою. (Н. - Лев.) 5. Холодний, колючий вітер гнав низько над землею важкі, олив’яні хмари. (К у ч е р.)
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Опрацювати теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
§ VІ. Підсумки уроку
Гра «Яке речення?».
Знайдіть речення з однорідними означеннями (розділові знаки опущено).
У полі зацвітуть пахучі ніжні голубі фіалки. (О. Гончар) Кругом хати росли старі велетенські волоські горіхи. (І. Нечуй-Левицький) Суха порепана дорога повзе, як справжній крокодил. (Л. Костенко)
|