Тема. Загальновживані та стилістично забарвлені слова.
Мета: подати учням уявлення про загальновживані, стилістично забарвлені слова; розвивати вміння відрізняти їх у тексті, доречно використовувати у власному мовленні; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда за питаннями.
- Що таке лексика?
- Скільки лексичних значень може мати слово?
- Чи можемо ми знайти значення будь – якого слова в тлумачному словнику? Відповідь аргументуйте.
- Чим відрізняється пряме значення слова від переносного?
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Колективна робота.
Завдання: прослухати речення. Чи всі слова у них вам відомі? Де можуть вживатися слова, вжиті у другому та третьому реченнях?
1. Цілий день вітер гуде надворі; надвечір скресає річка й ламає кригу. 2. Кожен з робітників зробив так небагато – гайку, болт, елерон, частину фюзеляжу, крісло для пілота, шасі, а всі разом створили літак. 3 Кічу ми проминули і топаємо на бан.
- Зробіть висновки стосовно сфер вживання слів.
- Чим, на вашу думку, ми будемо займатися на уроці?
ІІІ Формулювання учнями теми і мети уроку
ІУ Опрацювання нового матеріалу
1. Робота з підручником. Ознайомлення учнів з новим матеріалом. (С.211-212).
2. Виконання вправ на опанування вивченого матеріалу.
Розподільний диктант. Завдання: записати слова у 2 стовпчики: 1 – загальновживані слова; 2 – стилістично забарвлені.
Сухий, шелестіння, легіт, квитанція, літак, вегетативний, вугілля, домна, шкільний, ходити, капіталізм, милостиня, здоров’я, сердешна, колядувати.
3. Творча робота за групами.
Завдання: учні, поділившись на 2 групи, складають речення з поданими словами, щоб утворився текст і пояснюють, яку лексику вони використали у своїх текстах.
І група: сонце, теплий, яскравий, жити, радіти, зранку
ІІ група:. собацюра, портфелик, котяра, велик, відик, чимчикувати
4. Гра «Ланцюжок».
Завдання: уважно прослухайте загадки. З відгадками скласти ланцюжок речень так, щоб продовжити думку попереднього учня. Щоб твір видався красивим, використайте у своєму висловлюванні стилістично забарвлену лексику.
1. В якому лісі немає листя? (Хвойному).
2. Зубів немає, а кусає? (Кропива).
3. Не розбивши горщика, не з’їси кашки. (Горіх).
4. У кого кам’яна сорочка? ( У черепахи).
5. Якої пряжі нема в продажі? ( Павучої).
6. Що то за птах, що на вісьмох ногах? ( Комар).
У. Підсумки уроку, оцінювання учнів
Інтерактивний метод «Мікрофон».
1. Що корисного дізналися ви на уроці?
2. Де можна на практиці застосовувати здобуті вами знання з даної теми?
УІ. Домашнє завдання
Підручник, п.31, вправа 459 – письмово.
|