Тема: ГРУПИ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ: ЯКІСНІ, ВІДНОСНІ, ПРИСВІЙНІ
Мета: ознайомити учнів з поділом прикметників на розряди за значенням: якісні, відносні та присвійні; навчити виділяти в тексті відповідні групи прикметників;розвивати навички орфографічної і пунктуаційної грамотності; виховувати любов до української мови, вміння поважати чужу думку.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Гра «Закінчи речення»
- Прикметник – це…
- Прикметники змінюються за …
- Рід, число і відмінок прикметника залежить від…
- У реченні прикметник виступає…
- Вправа «Снігова куля» Один учень називає іменник, а інший до нього повинен підібрати прикметник.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Прослухайте, будь ласка, початок казки.
У родині Прикметників жили 3 брати. Молодший був зазнайком і тому намагався всі свої якості показати у більшій мірі (я найсильніший, найдотепніший), але іноді у нього це не виходило і всі розуміли, що він менш сильний, менш дотепний. Молодший дуже любив знаходити відношення між предметами: ранок і зустріч – ранкова зустріч, залізо і меч – залізний меч. А старший намагався навести лад у господі і весь час питав: чий підручник? чия ручка? чиє люстерко?
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Саме тому в українській мові існують 3 розряди прикметників: якісні, відносні, присвійні, і наше завдання сьогодні – навчитися відрізняти їх один від одного і вирізняти в тексті.
V. Вивчення нового матеріалу
«Ажурна пилка». Клас об’єднується в 3 домашні групи. Кожна група отримує картку, яку протягом двох хвилин опрацьовує. Потім кожен учень отримує свій кольоровий знак (червоний трикутник, жовтий круг і под.) і об’єднуються в нові, експертні групи за кольоровими знаками, де обмінюються інформацією (2 хв.). Після цього повертаються у домашні групи і звіряють правильність отриманої інформації.
Картка для І групи. Я к і с н и м и називаються прикметники, які відповідають на питання який? яка? яке? які? і виражають ознаку безпосередньо, яка може виявлятися в більшій чи меншій мірі: кислий – кисліший – найкисліший.
Якісні прикметники виражають ознаку за: а) кольором: червоний, зелений, синій, чорний; б) смаком: гіркий, солоний, солодкий; в) запахом:запашний, духмяний; г) вагою: важкий, легкий; ґ) віком: старий, молодий; д) формою: круглий, прямий, вузький; е) зовнішніми і внутрішніми властивостями: стрункий, високий, поганий.
Картка для ІІ групи. В і д н о с н и м и називаються прикметники, що відповідають на питання який? яка? яке? які? і виражають ознаку через відношення до інших предметів, яка не виявляється в більшій чи в меншій мірі: денне світло (світло дня), вечірня прохолода (прохолода вечора).
Відносні прикметники виражають ознаки за відношенням до: а) матеріалу: вовняний, водяний, лляний, цегляний; б) часу: літній, зимовий, річний;в) призначення: шкільний, столярний, швейний; г) національності: український, польський, грецький; ґ) місця: лісовий, степовий, сільський, полтавський.
творяться за допомогою суфіксів -н- , -ан-, -ян-, -ов-, -ев-, -ськ-: залізний, піщаний, весняний, зимовий, валківський;
Відносні прикметники здебільшого є похідними словами.
Картка для ІІІ групи. П р и с в і й н і прикметники називають ознаку, що відповідає на питання чий? чия? чиє? чиї? і виражає належність предмета людині (Галина розповідь, татова розмова) чи тварині (солов’їна пісня, сорочине гніздо, собачий гавкіт).
Присвійні прикметники творяться за допомогою суфіксів -ин, -їн, -ів
(-ов, -ев, -єв) від назв людей та –ин, -їн, -ач, -яч від назв тварин. Присвійні прикметники, утворені від власних назв, пишуться з великої літери:Сергіїв олівець, Софіїв вінок, Шевченкова поезія.
V.Практичне закріплення
Робота над вправою 236 (Усно)
Розподільний диктант. Записати слова у три колонки: якісні, відносні і присвійні.
Високий, охайний, шкільний, спортивний, батьків, Ольжич, весняний, мідний, партизанів, партизанський, красивий, дідусів, паперовий, тижневий, український, козацький, домашній, учнів, учнівський.
● Хвилинка релаксації
Робота з підручником.
Робота над вправами 328,329 Творче реконструювання
- Словосполучення " іменник + іменник" замінити на словосполучення " прикметник + іменник". Визначити розряд за значенням ужитих прикметників.
Покрівля із соломи, хвіст лисиці, шия жирафа, молоко з-під корови, хустка для мами, квітка із запахом, дівчина із вродою, опади з атмосфери, курси для підготовки, автомати для гри, вуха осла, іграшка для Івана.
Робота з правилом на с. 148 (Перехід прикметників з одного розряду в інший) .
Робота над вправою 334(Усно)
Робота в парах. Поєднати слова так, щоб утворилися словосполучення, у яких прикметник перейшов з одного розряду в інший. Визначити розряди прикметників.
Металевий
|
характер
|
золоті
|
голос
|
куряча
|
серце
|
лисячий
|
руки
|
бараняча
|
впертість
|
крижане
|
настрій
|
мінорний
|
пам’ять
|
VІ. Підсумок уроку, оцінювання учнів «Мікрофон»
- Що нового дізналися на уроці?
- Що вам найбільше сподобалось?
- Що не вдалося?
Домашнє завдання. Вивчити правила п.27, виконати вправу 337
|