Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 5 клас

Типи антонімів. Творення антонімів та використання їх. Стилістичні фігури, побудовані на антонімах (антитеза, оксюморон)
20.02.2015, 20:01

Українська мова

5 клас

 

            Тема. Типи антонімів. Творення антонімів та використання їх. Стилістичні фігури, побудовані на антонімах (антитеза, оксюморон)

            Мета: формування вміння визначати та добирати антонімічні пари, доречно вживати антоніми в мовленні; закріпити вміння визначати стилістичні засоби антонімії; удосконалювати орфографічні та пунктуаційні навички; збагачувати активний словниковий запас; розвивати різні якості мислення, мовлення учнів, зокрема, й образне; виховувати у дітей моральність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

            Обладнання: мультимедійний проектор, тлумачні словники, словники антонімів, картки.

 

Перебіг  уроку

            1. Оголошення теми та мети уроку.

 

            2.  Актуалізація досвіду учнів.

            Бесіда.

– Пригадаємо, що вивчає лексикологія?

– Які поняття з розділу "Лексикологія. Фразеологія" вже опрацьовано?

– Які є групи слів за значенням?

– Які слова називаються антонімами? Наведіть приклади.

– Яку роль відіграють антоніми у мовленні?

Учнівське дослідження.

Кілька учнів досліджували за тлумачними чи лінгвістичними словниками походження слова "антонім"; зв'язок понять антонімічність і багатозначність, антоніми та спільнокореневі, різнокореневі слова.

            Завдання, які виконуються групами одночасно. Диференціація завдань:

I група працює зі словниками антонімів. Добирає до слів антоніми, пояснює лексичне значення слів.

Доводити –                                                              

Жвавий –        

Авангард –

Над –

Індивідуальний –

II група встановлює відповідність між словами-антонімами. Пояснення орфограм.

Наприклад:           Звинувачення                              Збільшувати

                               Згаданий                                      Звечора

                               Зранку                                          Забутий

                               Зменшувати                                 Виправдання

 

Один з учнів групи робить записи на дошці.

  1. Закріплення вивченого матеріалу:

Виконання вправи з підручника.

          Робота у парах. Розподільно-вибіркове завдання за текстом диктанту, спроектованого на екран мультимедійним проектором.

         Є в житті кожного народу часи, коли ніщо не прощається, коли всяке добро або зло, зроблене людиною, падає на незримі чаші найтонших терезів історії. Це важкі часи випробувань, коли народу загрожують розорення, рабство і смерть. І щасливий той, хто, винісши народне горе і попрацювавши немало, і немало проливши крові на полях битв, може потім уже сказати собі і світу, що в найстрашнішу годину не було у нього зерна неправди за душею. (О.Довженко)

Один учень виписує антоніми; до слів, підкреслених однією лінією, добирає синоніми. А другий виписує синоніми; до слів, підкреслених двома лініями, добирає антоніми.

– Чи зрозуміли ви зміст висловлювання?

–Яка головна думка твердження О.Довженка?

– Поясніть написання не і ні з різними частинами мови та розділові знаки у складному реченні.

Індивідуальна робота за картками. Виголошення відповідей. Оцінювання правильності відповіді і виступу однокласниками (точність,  логічність…).

I. У кожній колонці знайти не антонімічну пару.

Літо – зима                                          високий – низький                        говорити – мовчати

Стіна – стеля                                       важко – легко                                 уперед – назад

Вгору – вниз                                       далекий – чужий                            рубати – тесати

Життя – смерть                                   рідне – чуже

II. Дібрати антоніми. Чим відрізняються антоніми у різних колонках? Сформулювати висновок про творення антонімів.

ІII. За якої умови одного і тому ж слову можуть відповідати різні антоніми.

      Підказка: Старий зошит – новий зошит.

                       Старий дуб – молодий дуб.

ІV. Чи можна вважати антонімічними подані пари? Чому?

      Щастя – нещастя;

      Синій – не синій;

      Хата – палац;

      Писати – не писати.

V. До словосполучень дібрати антонімічні.

Зовнішній стан –

Чиста вода –

Черствий хліб –

Бездушне ставлення –

Діалог у формі інтерв’ю.

Інші кілька пар учнів готують діалог з розглянутої теми.  Ключові питання інтерв’ю: Що нового дізнався на уроці? Чого навчився? Що найбільше     запам’яталось? та ін.

 

4.  Підбиття підсумків роботи.

 

5. Домашнє завдання.

I група – вправа за підручником.

         II група. Записати назви художніх творів, у яких є антоніми. 

           

 

 

Категорія: 5 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 2571 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця