Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [10]
6 клас [10]
7 клас [4]
8 клас [13]
9 клас [2]
Аудіозаписи [3]
Відеофільми [2]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української літератури » 8 клас

І. Малкович. «Свічечка букви "Ї”»
20.02.2015, 19:29

І. Малкович. «Свічечка букви "Ї”»

Мета: ознайомити учнів з матеріалом про життя й творчість І. Малковича та ідейно-художнім змістом вірша «Свічечка букви "Ї”»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору, уміння висловлювати власні судження щодо прочитаного

Хід уроку

 I.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Той, хто пише вірші, не може бути поганою людиною. На щастя, саме така людина видає книжки для дітей і створює чудові поезії. Про це ми й поміркуємо під час ознайомлення з постаттю Івана Малковича та його творчістю, віршем «Свічечка букви "Ї”».

 ІІ. Оголощення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності

 ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

1)   І. Малкович. Життя й творчість.

Справжнє, серйозне вивчення творчості Малковича ще попереду. Але вже є відгуки, які свідчать, що написані ним твори — неабияке явище в українській літературі.

Дмитро Павличко написав про Івана Малковича так: «...Він має музичну освіту, що благодатно відбивається на його творах. Літературними вчителями цього автора можна назвати Євгена Плужника та Богдана-Ігоря Антонича. Але, приглянувшись уважніше до його поезії, побачимо, що в нього є третій і, можливо, найголовніший наставник — Павло Тичина. Вчитися для Івана Малковича — як, зрештою, для кожного справжнього митця — не значить наслідувати у письмі, а бути подібним лише у світовідчуванні, в жаданні певної естетичної досконалості... Але ж це поет, цілком своєрідний, справдешній. Його варто знати вже хоч би за те, що він в жодному слові своєму не покривив почуттям, що він дуже цільний у тому настрої, котрий можемо назвати уболіванням за добротою, лагідністю життя, що він у кожному образі являє свіжість і вишуканість...».

Іван Малкович народився 10 травня 1961 року в гуцульському селі Березові Нижньому Косівського району на Івано-Франківщині в селянській родині. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музичного училища. Після закінчення філологічного факультету Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка працював редактором видавництв «Веселка», «Молодь». Тоді ним було підготовлено до друку чимало гарних видань (твори Т. Шевченка, Лесі Українки, Б.-І. Антонича), а нових задумів було ще більше. Щоб їх здійснити, 1992 року заснував власне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Оригінальна творчість митця представлена поетичними книжками «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі».

Визнання прийшло до Івана Малковича у дев’ятнадцятирічному віці. Його було названо кращим поетом на семінарі молодих українських авторів. 1986 року І. Малковича прийнято до Спілки письменників України, де тоді він був наймолодшим.

Нині Іван Малкович — упорядник, автор і перекладач декількох десятків книжок для дітей. З 1992 року — директор видавництва дитячої літератури «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», права на книжки якого викупили відомі видавництва з одинадцяти країн світу. Видавництво порівняно молоде, але вже встигло заявити про себе. За тринадцять років роботи «А-БА-БИ...» вийшло майже 70 найменувань книжок загальним накладом два мільйони. Книги цього видавництва «Снігова королева», «Казки туманного Альбіону», «Абетка», «Аліса у країні чудес», «Вінні-Пух», «Тореадори з Васюківки» — справжні витвори поліграфічного мистецтва.

2)   «Свічечка букви "Ї”». Тема, головна думка, особливості римування, жанр поезії.

2.   Виразне читання учнем вірша Івана Малковича «Свічечка букви "Ї”».

3.   Аналіз вірша. Бесіда.

- Чому свічечка порівнюється з буквою «ї»?

— Чому з усього українського алфавіту Малкович обрав тільки букви ї та є?

— Із чим порівнює автор ці літери? А з чим у вас асоціюються вони?

— Який епітет до слова «мова» вжито у вірші.

— Чому у вірші використано велику кількість зменшено-пестливих слів?

— Поясніть зміст таких рядків: «тому не можна покладатися тільки на солов’їв дитино». Чому саме таке звертання («дитино») вживає письменник?

- Яке значення має мова в житті кожної людини, держави загалом?
- Яких страждань зазнала наша мова впродовж минулих століть? Чи варто її оберігати?
- Через що мову українців називають солов’їною?
- За яких умов є ймовірним, що нашу мову не будуть пам’ятати, поважати, шанувати, застосовуючи під час спілкування?
- Від чого застерігає автор поезії дітей? («...Можуть настати і такі часи коли нашої мови не буде пам’ятати навіть найменший соловейко»)
- Що необхідно робити для популяризації рідної мови?
- За яких обставин наша мова впродовж історії зазнала певних змін?
- З якою метою І. Малкович написав цю поезію? Чого він навчає дітей? Над чим змушує їх замислитися?

— Яка ідея поезії? До чого закликає автор?

Тема: звернення до дитини — майбутнього країни, яка повинна плекати і оберігати свічечку букви «І» і серпик букви «Є».
 Ідея: увіковічення рідної мови і бережливе ставлення до неї.
 Основна думка: доки є мова, доти існує нація. Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову (Л. Костенко).
 Жанр: громадянська лірика.
 Римування: білий вірш.
 Зміст поезії.
- Кожна дитина покликана захищати національну святиню. Зараз свічечку букви «ї», місячний серпик букви «є», а потім мову — культурну спадщину народу.
- Возвеличення нашої мови.
-Застереження дитини, щоб вона особисто прагнула зберігати мову, не покладаючись на будь-кого.

4.   Робота з таблицею «Роль художніх засобів у вірші».

Визначте художні засоби вірша. Узагальніть інформацію, заповнивши таблицю.

Роль художніх засобів у вірші

Художній засіб

Приклад

Роль у вірші

Зменшено-пестливі слова

Долоньки, пальчики, свічечка, серпик, ниточка, соловейко

Підкреслюють беззахисність мови, власну незахищеність, передають національні особливості української мови

Метафора

Крихітна свічечка букви «Ї»

Місячний серпик букви «Є»

Створює асоціативну паралель (зберегти рідну мову так само важко, як уберегти вогонь свічки від вітру)

Епітет, інверсія

Мова солов’їна

Створює художній образ, звертає увагу

Звертання

Дитино

Надає щирості, наближає до читача

 ІV.  Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Узагальнювальна бесіда.

— Чому так важливо не дати згаснути свічечці рідної мови?

— Яка позиція щодо цього питання в ліричного героя вірша?

— З огляду на факти біографії Івана Малковича чи можна сказати, що автор вірша й ліричний герой — тотожні?

V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

2.   Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання віршів І. Малковича «Із янголом на плечі», «Свічечка букви "Ї”» та «Музика, що пішла».

 VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які роздуми викликала у вас поезія?

— Що, на вашу думку, треба зробити, щоб не зникла рідна мова?

— Які заходи ви б запропонували для популяризації рідної мови?

 

Категорія: 8 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 1559 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця