Е. Андієвська. «Говорюща риба»
Мета: навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір
Хід уроку
- I. Актуалізація опорних знань учнів
- Літературний диктант
- Емма Андрієвська –це
- Для дітей вона створила…
- Живе і працює вона…
- Як пастушок-козопас опинився у країні яян?
- Як його зустріли яяни?
- Хто допоміг пастушку ?
- Який вибір був у хлопчика?
- Браму міста можна було відчинити за допомогою…
- Для чого пастушок узяв із собою діда?
- Чому брама відчинилася?
- Який дарунок отримав хлопчик за свою доброту?
- За жанром це…
- II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Говорюща риба — диво. Абсолютно фантастична історія — трохи весела, трохи іронічна, трохи сумна. Але скільки в ній прихованої мудрості! І про те, що кожному з нас потрібен друг, той, хто вміє вислухати. І про те, що інколи близькі люди бувають такими далекими по духу між собою, як із рибами. Зануримося в цю казкову оповідь і послухаємо, про що говорять риби.
- III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Робота з підручником.
2. Робота з літературознавчим словничком.
Притча — повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.
3. Евристична бесіда.
— Чи розмовляють риби?
— Якщо не розмовляють, то чому?
— У якій сім’ї народилася говорюща риба? (У сім’ї поважних риб.)
— Як батьки ставилися до своєї дитини? Чи розуміли її у власній родині? (У сім’ї вона була чужою, батьки були засмучені тим, що їхня дитина не така як інші, соромилися її.)
— Чи сприймали її інші риби?
— Хто судив рибу за її вміння говорити? Як ви вважаєте, чи справедливо судили? (Риби консервативні, не бажали нічого нового.)
— У якому світі жив рибалка, якою він був людиною? (Жив у родині, але був самотнім, із дружиною не було взаєморозуміння.)
— Чи був світ людей для рибалки рідним? (Ні, бо чоловік мав зовсім інший світогляд.)
— Чи був лад у сім’ї рибалки? Якщо ні, то чому? Свою відповідь аргументуйте, спираючись на текст.
— Яка жінка була в рибалки? Як вона ставилася до чоловіка? Свою відповідь аргументуйте.
— Чому рибалка сам не зустрів рибу?
— Чому жінка не почула балакучої риби?
— Через кого чи що з рибою сталася трагедія?
— Як рибалка зреагував на втрату друга?
— Які висновки зробили з цієї історії шакал і консервна бляшанка?
6. Проблемне питання.
— Які важливі й актуальні проблеми порушуються у творі? (Проблеми індивідуальності, дружби, взаєморозуміння, буденності.)
7. Робота в групах.
І група: схарактеризуйте поведінку риб у природі.
(Не розмовляє, інколи збирається в косяки, але між ними немає дружби, підтримки, керуються виключно інстинктами.)
ІІ група: поясніть, якою риба змальована в притчі.
(Незвичайна, прагне спілкування, думає, як людина.)
Творча вправа. Складіть ланцюжок, який унаочнює, як середовище «ламає» особистість.
(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як рештa.)
- IV. Закріплення знань, умінь і навичок
- Мозковий штурм.
_ Чому рибалка і риба стали щирими друзями?
— Чому рибалка й риба не стали рідними у своєму оточенні?
Уміти виразно читати, коментувати зміст казки «Говорюща риба», намалювати ілюстрації.
|