ТЕМА: Урок позакласного читання Українські народні казки
МЕТА: систематизувати знання учнів про казки, здобуті ними на уроках і в процесі самостійного читання; поглибити знання про будову народної казки, її види, характерні особливості; розвивати стійкі читацькі інтереси п’ятикласників; виховувати гуманізм, високі моральні якості (добро, силу,розум).
Хід уроку.
І Організаційна частина
ІІ Оголошення теми і мети
Казка - давній і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення продобро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість.
Казка народилась у сиву давнину. Дитинство невіддільне від неї. Пригадайте, як ви слухали, затамувавши подих, про курочку рябу, котика і півника, колобка, хитру лисичку, обдуреного вовка.
- Сьогодні ми ще раз перегорнемо сторінки улюблених книжок, зустрінемося з улюбленими героями. Звичайно, у котрий раз побачимо, як добро перемагає зло.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «незакінчене речення» Кожен учень повинен представити свою казку, яку він прочитав удома.
- На урок позакласного читання я підготував казку…
- Найбільше мені у ній сподобалося…
ІVАктуалізація опорних знань . поділ класу на групи
Казкова вікторина
1. Твір усної народної творчості, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події.(казка)
2. Як називаються казки, де герої наділені силою і розумом, мають чарівні предмети, які допомагають їм подолати пригоди? (фантастичними)
3. У яких казках розповідається про життя добрих і поганих людей? (побутових)
4. Як називаються створені народом казки ? (народними)
5. У яких казках тварини поводять себе як люди? (у казках про тварин)
6. З яких основних частин складається казка? (зачин, основна частина, кінцівка)
7. Що на світі наймиліше? (сон)
8. Хто з героїв казки «Про правду і кривду» тричі повторював: «Добре ти зробив, та ще не так» (чорт)
9. Чому дідусь допоміг дурневі побудувати летючий корабель? (той поділився хлібом)
10. Якому основному ремеслу навчився наймит у Оха? (перекидатися на тварин)
V. Узагальнення і систематизація знань
Впізнай героя
|
Ви знаєте, сьогодні до нас на урок завітали казкові герої, але деякі не з'явилися. Тому прийшло багато телеграм на нашу адресу.
Цікаво. Хто ж їх надіслав? Діти, допоможіть прочитати.
(Діти читають телеграми.)
"Дуже засмучена. Мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу." ("Курочка Ряба")
"З'їв семеро козенят. Болить живіт" ("Вовк і семеро козенят")
"Приїхати не зможу, бо тато мені не зробив човник і весельце" ("Івасик - Телесик")
"Вибачте. Не встиг допекти пирогів" ("Колосок"., Півник)
"Згубив рукавичку. Піду шукати" ("Рукавичка", Дідусь)
"Ніяк не витягнемо ріпку, тому приїхати не зможемо" (Дід та баба з казки "Ріпка")
Ой, набридло на віконці
Все на сонечку сидіть.
Я візьму і покочуся,
Щоб побачити весь світ.
(«Колобок»)
Вигнав дід мене із хати –
Та й пішла собі блукати:
В зайця хатку відібрала.
І мене всі виганяли,
(«Коза – Дереза»)
Гра «Острів порятунку».
Вставте пропущене слово, яке загубив казкар.
А Маруся каже: «Ви лоша прив'яжіть, а __________ повипрягайте та й пустіть – котра побіжить до лошати, то та й привела.» (матерів).
«Ну що, дядьку: ти казав, що кривдою лучче жити, ніж правдою: отже, ні! Ти тільки ___, а я король – правда кривду _______! (купець, переважила).
- Слухай, - каже дід, - як прийдеш до Оха, він тобі випустить голубів, то ти не бери ніякого, тільки бери того, що не__________, а сам собі під грушею сидітиме та оскубуватиметься. То твій______! (їстиме, син)
Дурень прокинувся, коли гляне – аж стоїть___________: сам золотий, щогли срібні, а вітрила шовкові так і понадимались – тільки летіти! (корабель)
Фізкультхвилинка.
Гра «З якої казки?»
«Тільки що Котик вийшов по здобич, а Півник одсунув кватирку, та й виглядає» (Казка про Котика і Півника)
«От Лисичка до глечика – голова не влазить. Вона сюди, вона туди, вона й боком, і лапкою ,і навстоячки, і зазирати, й нюхати…»(Лисичка і Журавель)
- Мишка-шкряботушка,
- жабка-скрекотушка,
- зайчик-побігайчик, лисича-сестричка,
- вовчик-братик та кабан – іклан
А ти хто? («Рукавичка»)
Підробив він голосок,
Став тонесенько співати.
Здогадалися малята:
(«Вовк і семеро козенят»)
Змолов борошна мішок
Та й напік у печі
Пиріжків і калачів
Мишенят не пригощав (Колосок )
Онде наша Іва,
На метеному дворці,
На тесаному стовпці,
Кужілочка шумить,
Веретенце дзвенить.
Скинемо по пір’ячку,
Нехай летить з нами! (Кривенька качечка)
От одного разу пішла жінка на річку прати, коли ж котиться горошинка по дорозі... Жінка взяла горошинку та й із’їла. (Котигорошко)
Добігає до осики, повернулась, щоб подивитись, а де той рак чимчикує, аж чує позад себе. (Лисичка та Рак)
Вовк зразу до боку, хотів смолу оддерти. Драв-драв та зубами й застряв, що ніяк уже не оддере, що хоче назад, то ніяк. (Солом’яний бичок)
— Еге! Що! Тепер уже не одбрешешся! Саме тоді й було, як ми рибу в лісі збирали, і бублейна хмара йшла, і в лісі бубликів ми натрусили, і в вершу заєць піймався. (Язиката Хвеська)
Конкурс «Впізнай, з якої казки предмет»
Горох – «Казка про жар-птицю і сірого вовка»;
Чарівна торба – « Пан Коцький»
Сіно – «Сірко»
Вовча голова « Заєць та їжак».
Вкрадене немовля «Солом’яний бичок»;
Глечик – «Цап та баран»
Жар-птиця – «Два з торби»;
Перегони між тваринами «Лисичка і Журавель»;
Літери на копиті «Котигорошко»;
Обід для Лисички і кота «Вовк і кобила»
Горох – «Котигорошко»;
Чарівна торба – «Два з торби»;
Сіно – «Солом’яний бичок»;
Вовча голова «Цап та баран»
Вкрадене немовля «Сірко»
Глечик – «Лисичка і Журавель»;
Жар-птиця – «Казка про жар-птицю і сірого вовка»;
Перегони між тваринами « Заєць та їжак».
Літери на копиті «Вовк і кобила»
Обід для Лисички і кота « Пан Коцький»
Кросворд
Гра «Хто більше»
Записати якомога більше народних казок, які ви прочитали.
V. Підведення підсумків уроку.
На уроці мені найбільше сподобалося….
Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи.
|