Тема. Олександр Олесь «Ярослав Мудрий»
Мета: ознайомити учнів із творчістю Олександра Олеся, його внеском в поетичний виклад історії українців; зацікавити дітей вивченням історії рідного краю; удосконалювати навички виразного читання поезії; вчити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного; розвивати навички ідейно-художнього аналізу тексту; виховувати повагу до заповітів предків.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, презентація до уроку, презентації-виступів учнів.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Релаксійна вправа «Уяви…»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Зачитування учнями творів.
- Тест-перевірка
- Найдавніший літопис Київської Русі…
А) Біблія; б) Повість минулих літ; в) Ізвод.
- У літопис входять…
А) тільки історичні дані;
б) історичні дані, легенди, перекази, біблійні історії;
в) легенди і перекази.
- Хто писав літописи?
А) князі; б) прості люди; в) ченці.
- У легенді про заснування Києва згадується інша легенда:
А) про будівництво міста;
Б) про сестру Либідь;
В) про Кия-перевізника.
- У літописній оповіді «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва» князя Святослава зображено
А) невибагливим у побуті;
Б) гордим, пихатим, примхливим;
В) байдужим до всього.
- З якими словами виступали в похід війська князя Святослава?
А) «Стережіться! Наступаємо!»
Б) «Ідемо на Вас!»
В) «Ідемо на Ви!»
- Кого відправив Князь Володимир у інші країни, щоб дізнатися про різні віросповідання?
А) послів; б) воїнів; в) сам їздив.
- Що допомогло Володимиру зробити свій вибір?
А) розповіді послів; б) вчинок баби Ольги; В) власні спостереження.
- Що сталося з Києвом, коли Ярослав перебував у Новгороді?
А) місто згоріло; б) місто збунтувалось; в) місто обложили печеніги.
- Яка новобудова Києва стала візитною карткою міста?
А) Софійський собор; б) Золоті ворота; в)Десятинна церква.
- Яке значення для Ярослава мали книги?
А) любив їх розглядати; б) любив їх писати; в) любив їх читати.
- Яке значення має літопис Повість минулих літ?
А) історичний довідник; б)цікавий літературний твір; в) історична та літературна пам’ятка.
Взаємоперевірка. За кожну правильну відповідь – 1 бал
Слово вчителя. Повість минулих літ - стала цінним джерелом не лише для істориків і фольклористів. Вона надихнула на створення багатьох творів за сюжетами Повісті…
ІІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності. Слайд 1
- Розповідь про Олександра Олеся. (презентація) Слайди 2-6
- Учнівські повідомлення . Випереджувальне навчання
- Олександр Олесь і книга «Княжа Україна» Слайди 7-8
- Князь Ярослав Мудрий. Слайди 9-11
VІ. Робота з текстом. Читання вчителем тексту.
- Словникова робота
- небавом – незабаром,
- окаянний – який порушує моральні норми,
- берл – символ князівської влади, палиця, оздоблена коштовним камінням і різьбою.
- Бандура, гуслі, сопілка – музичні інструменти,
- Скоморохи, штукарі – митці, які розважали гостей при дворі князя.
- Метушиться – постійно рухатися,
- Редедя – князь племені касогів,
- Боян – співець у Київській Русі
- Бесіда за змістом тексту.
- Як жили люди при Святополку?
- Хто сів на престол після Святополка?
- З чого почав своє князювання князь Ярослав?
- Про що свідчить той факт, що на Русі з’явились іноземні посли?
- У чому проявлялась хоробрість та мудрість Ярослава?
- Про що свідчать такі слова: «Наш співець, Боян великий,… сплів йому вінок безсмертний із пісень безсмертних слів»
- Що означає вираз із тексту «І в Європі честю мали… поріднитись з Ярославом»?
- Для чого потрібно було Ярославу родичатися з іноземними правителями?
- Який заповіт залишив по собі князь Ярослав своїм дітям?
- Чи довго пам’ятали нащадки заповіт Ярослава?
- Кероване читання. Відшукай в тексті.
- Якою стала держава після вступу на престол князя Ярослава?
- Як охороняв Київ князь Ярослав?
- Як князь ставився до війн?
- З ким воював князь Ярослав?
- Чим любив займатись князь?
- Зміст заповіді Ярослава?
- Гронування. Опираючись на текст, охарактеризуйте Ярослава як правителя. Слайд 10
- Скласти сенкан до слова Ярослав. Слайд 11
Ярослав
Мудрий, далекоглядний
Будує, розвиває, торгує
Мудрий політик і керівник держави
Князь
V. Підсумок уроку:
Анкетування Пропоную учням дати відповіді на питання анкети і поставити собі оцінку.
- Що ми робили на уроці?
- Що нового я дізнався?
- Як я працював?
- Що найбільше зацікавило мене, здивувало?
- Що було важливим для мене?
- Які форми роботи, на мою думку, були найефективнішими? Які хотілося б застосувати на наступних уроках?
- Моя оцінка
VІ. Домашнє завдання: прочитати п’єсу «Микита Кожум’яка»
|