Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 9 клас

Складнопідрядні речення з кількома підрядними
20.02.2015, 19:51

Складнопідрядні речення з кількома підрядними

Мета: з’ясувати особливості будови СПР із кількома підрядними, види зв’язку в реченнях тако-го типу; удосконалювати вміння визначати тип підрядних частин, розвивати пунк-туаційну грамотність, уміння складати речення за поданими схемами

Очікувані результати: учні визначають особливості будови СПР із кількома підрядними, їх істотні ознаки, кількість частин; визначають тип підрядних частин; правильно ставлять коми між частинами СПР й обґрунтовують їх.

Хід уроку

§ І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемні завдання та питання.

Запишіть речення, визначте кількість простих речень у ньому, види зв’язку в складному. Чим відрізняється це речення від вивчених вами раніше?

Благословен той день і час, коли прослалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами, земля, яку скропив Тарас дрібними росами-сльозами. (М. Рильський)

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Які речення називаються складнопідрядними? Наведіть приклади.

— Яка різниця між складнопідрядним і складносурядним реченнями?

— За допомогою чого приєднується підрядна частина до головної в складнопідрядному?

— Як відрізнити сполучне слово від сполучника? Наведіть приклад.

— На які види поділяються СПР? Назвіть види підрядних обставинних.

§ ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1) СПР із кількома підрядними.

СПР досить часто може включати кілька підрядних частин. Головна частина може підпо-рядковувати собі одну з підрядних, тоді як інші підрядні частини будуть підпорядковані підря-дній чи різним підрядним.

Розрізняють послідовну, однорідну й неоднорідну підрядність.

2) Послідовна підрядність.

Послідовною називається така підрядність, при якій перша підрядна частина залежить від головної, друга — від першої підрядної і так далі. Наприклад: Не вірилося (у що?), що це саме він [Шопен] був геніальним творцем і виконавцем музики (якої?), яку вони слухали хвилину тому. (За Є. Брошкевичем)

[...], (що...), (яку...).

3) Однорідна підрядність.

Однорідна підрядність — це таке підпорядкування, за якою всі підрядні частини залежать від одного й того ж слова в головній і відповідають на одне і те ж питання. Наприклад: Ми вірили (у що?), що скоро знайдемо дорогу із цих нетрів, (у що?) що незабаром наші ноги матимуть довгоочікуваний перепочинок.

[...], (що...), (що...).

4) Неоднорідна підрядність.

Неоднорідною називається така підрядність, за якої кілька підрядних частин різних типів пояснюють якийсь один член головної частини або ж відносяться до різних її членів. Напри-клад: Якби нас не попередили про піраміду, (за якої умови?) то ми б її й не помітили, (чому?) бо була вона напівзруйнована із здаля скидалася на звичайнісінький зарослий тереном пагорбок. 

(Якби...), [...], (бо...).

5) Комбінована підрядність.

При комбінованій підрядності може бути підпорядкування різного характеру. Наприклад: Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більш за все я любив слухати клепання коси. (О. Довженко)

3. Робота за підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу

2) Виконання вправ і завдань

4. Бесіда.

— Які є типи підрядності? Проілюструйте відповідь власними прикладами.

— Які розділові знаки вживаються між частинами СПР із кількома підрядними?

5. Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, накресліть схему кожного з них, визначте тип підрядності.

Тишина така, що чуть, як б’ють об воду щуки-стріли. (К. Дрок) Чую, як в гніздах вору-шаться птиці, як прибуває вода у криниці. (М. Нагнибіда) Климко прокинувся від холодної роси, що впала йому на босі ноги, і побачив над собою світло-бузкове небо, яким воно буває лише восени на сході сонця. (Гр. Тютюнник) Можна було б сказати, що мою прелюдію весни творять звуки, які близько чи віддалено нагадують звуки, народжувані музичними інструментами. (Є. Гуцало) Наступили ті осінні тихі та смутні дні, коли сонце світить і не гріє, коли спадає з дерева останнє пожовкле листя. (С. Васильченко) Не встерігся і Пилипко свого ворога, що заманив його аж у середину глухого лісу, де він збився з шляху і різався трохи не по пояс глибокими кучугурами снігу. (Панас Мирний)

 

§ IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Робота в парах.

1) За поданими схемами складіть речення, визначте тип підрядності.

[ ], (коли), (яке).

(Якби), [ ], (яку).

(Коли), (який), [ ].

[, (що), ], (яка).

[ ], (як), (як), (як).

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Опрацювати теоретичний матеріал

2) Виконати вправи

§ VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Особливості будови СПР із кількома підрядними полягають у тому...

— Види зв’язку в таких реченнях...

 

Категорія: 9 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 2596 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця