Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 100
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 8 клас

Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні
20.02.2015, 17:31

Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертанні

Мета: поглибити знання учнів про звертання поширені й непоширені; розвивати вміння й навички ідентифікувати звертання в усному та писемному мовленні; допомогти учням глибше зрозуміти й осмислити специфіку речень зі звертаннями, їх функціональне призначення; навчити правильно розставляти розділові знаки при звертаннях

Хід уроку

 I.   Актуалізація опорних знань учнів

 II.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Завдання учням. Метод «Навчаючи учусь». Прочитати запропоновані відомості і пояснити їх решті учнів. (Завдання по групах)

І група. Звертання — це слово або сполучення слів, яке називає особу чи предмет, до яких звертається мовець. Найчастіше звертання виражаються іменником у формі кличного або називного відмінка: Меласю! Рідна! Зіронько моя! Не покидай мене! 

Основна функція звертання — привернути увагу співрозмовника. У ролі звертань виступають імена, по батькові та прізвища осіб, назви осіб за родом діяльності, родинними стосунками, рисами характеру тощо, а в художніх творах — також назви тварин, неістот. За допомогою звертань можна виразити своє ставлення до співрозмовника. Доброго ранку, бджілоньки! 

При звертанні часто використовують етикетні слова: Шановне товариство, просимо вас до господи!

ІІ група. Звертання можуть бути непоширеними й поширеними.

                 непоширене

           (одне слово)

                        поширене

                  (сполучення слів)

іменником:

Ніночко, у тебе ж глибокий потяг до літератури! (0. Донченко)

іменним словосполученням або цілим реченням:

Дорогий діду, а які у сонця ключі? (М. Стельмах); Хто в полі, хто в лісі, стережися (Леся Українка)

ІІІ група

Звертання можуть стояти на початку, в середині та в кінці речення:

 Мова рідна! Яка твоя сила, звуки рідні твої золоті. (О. Ющенко);

 За все тобі спасибі, низький уклін, о земле, наш уклін! (І. Гончаренко);

 Де ти бродиш, моя доле? (Д. Писаревський).

На письмі звертання виділяють комами. Емоційно  забарвлене звертання на початку речення виділяють знаком оклику. Звертання вимовляють зниженим голосом, виділяють невеликими паузами

Звертання не є членом речення.

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу (Виступи учнів)

ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, знайдіть звертання. Поясніть розділові знаки.

Ой сніги, мої сніги, срібні та пухнасті, наче все, що навкруги, потонуло в щасті! (В. Сосюра) О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду. (В. Сосюра) О земле рідна, б’ю чолом тобі. (А. Малишко) Куди ж поділа, степова Елладо, варязьку сталь і візантійську мідь? (Є. Маланюк) Спи, моя дитино, золота, Спи, моя тривого, кароока, Спи, моя гіллячко голуба... (М. Вінграновський). 5. Дяка щирая тобі, ніченько-чарівниченько, що закрила ти моє личенько (Леся Українка).

2. Творче конструювання (самостійна робота)Поставити у кличній формі . Пояснити орфограми.

Марія Степанівна, Сергій Петрович, Ігор, Олег, козак, друг

3. Проблемне завдання.

Запишіть речення. Змініть місце розташування звертань у них, прослідкуйте, чи зміниться зміст речень.

Василю, ти вивчив уроки? Наталіє Петрівно, вибачте нас за поведінку. Браття, захистимо землю рідну. Дніпре сивий, повідай нам історію, що бачили береги твої. Весно! Відроди природу із зимового забуття.

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

 Узагальнення знань про розділові знаки при звертанні за алгоритмом

 

1)  Зв., ....... .       .

2) ..................,  зв.!
3) .........,зв.,..............
4)  Зв.!....................

У реченнях, що на картках, визначте номер алгоритму щодо розділових знаків при звертанні.

Речення, №

   1

   2

   3

   4

Алгоритм, №

 

 

 

 

 1. Вийди, ви­йди, сонечко, на дідове полечко. 2. Києве мій, люблю тебе синівською любов'ю. 3. Земле моя! До тебе повертатиму я завжди: в ра­дості і в горі. 4. Яким же ти розкішним став, Дніпре наш!

Подумати і дати відповіді на запитання:

1. Що таке звертання?

2. Схарактеризувати способи вираження звертання. Навести приклади.

3. Яку позицію в реченні може займати звертання?

4. Яким стилям притаманне найчастіше вживання звертань? Чому?

5. Розказати про види звертань. Навести приклади.

VI. Підсумок уроку

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

IX. Домашнє завдання

 

Категорія: 8 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 512 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця