Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 7 клас

Повторення і узагальнення матеріалу за темою «Дієприслівник»
19.01.2014, 13:42

Тема. Повторення і узагальнення матеріалу за темою «Дієприслівник»

Мета: повторити і узагальнити матеріал про дієприслівник як форму дієслова, вдосконалювати і закріплювати вміння практично застосовувати набуті знання; розвивати стилістичну вправність і орфографічну грамотність; активізувати словниковий запас школярів.

Обладнання: інструктивно-методичні картки

Тип уроку: урок – узагальнення.

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

ІІ. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліцопитування. «Так-Ні»

Підтвердь чи спростуй думку.

1.     Дієприслівник – самостійна частина мови.

2.     Дієприслівник має граматичні ознаки дієслова і прислівника.

3.     У реченні виступає будь-яким членом

4.     Разом із залежними словами утворює дієприслівниковий зворот.

5.     Дієприслівники мають вид

6.     Не з дієприслівниками завжди пишеться окремо.

7.     На письмі дієприслівниковий зворот виділяється комами в залежності від положення в реченні.

8.     Дієприслівник вказує на додаткову дію або стан.

9.     Одиничний дієприслівник завжди виділяється комою

10.                       У дієприслівника закінчення не змінюється.

11.                       Дієприслівники утворюються від дієслів.

12.                        Слово «знаючі» - дієприслівник.

ІV. Виконання вправ на закріплення 

Вправа «Редагування»

Прочитайте. До поданих дієприслівників чи дієприслівникових зворотів з двох речень підберіть те, з яким можна їх зв’язати. Поясніть ваш вибір. Підкресліть дієприслівники, запишіть питання до них, визначте синтаксичну роль.

1. Виглянувши з вікна, ... а) видно було товариша; б) він побачив товариша. 2. а) Робота не була зроблена; б) не зробив роботу..., загравшись з хлопцями. 3. Сівши за книжку, ... а) йому нічого не було чути; б) він уже не чув нічого. 4. Проходячи мимо книгарні, ... а) в око їй впали нові книги у вітрині; б) вона затрималась перед вітриною, розглядаючи нові книги. 5. Іванко, захворівши, ... а) пропустив кілька занять; б) у нього було пропущено кілька занять. 6. Працюючи наполегливо,... а) він закінчив свою роботу раніше на дві години; б) робота була закінчена на дві години раніше. 7. Проходячи недалеко від будинку, ... а) блиснуло світло; б) ми помітили відблиски світла.

Зробіть словотвірний аналіз слів закінчена, відблиски. Знайдіть у реченнях фразеологізми.

 Вправа з ключем.

Від поданих дієслів утворіть дієприслівники недоконаного виду і запишіть у дві колонки: 1) із суфіксом –учи ( – ючи); 2) із суфіксом –ачи ( – ячи).

Вносити, свистати, белькотіти, свистіти, іти, палахкотати, клекотати, лізти, ойкати, одужувати, місити, здоровити, волочити, туркотати, очікувати, смалити, ліпити, сипати.

Ключ. З других букв має скластися закінчення виразу О.Підсухи (чотири слова) "Щастя – не знати спокою, …”.

Вправа «Конструювання»

Спишіть, замінюючи взяті в дужки дієслова дієприслівниками. Поставте, де треба, коми.

1. Андрійко село оббіжить, вернеться червоний (сміятися, пустувати). 2. А Василько буде хоч ціленьку ніч ту довгу зі мною сидіти, мене (слухати) та мені у вічі пильненько (дивитися). 3. Було як місяць у віконечко засвітить, Василько дивиться, очей не (зводить) (3 творів Марка Вовчка). 4. Часом Остап зупинявся (прислухатися, придивлятися) (М.Коцюбинський).

Творча вправа.

Складіть речення з кожною парою дієслів, замінивши перше з них дієприслівником.

Стояти і почути; одержати і зрадіти; відповідати і думати; поглянути і усміхатись; розповідати і дивитись; повідомляти і слухати.

Вправа «Стиліст»

Змініть виділені частини речення так, щоб замість дієслова стояв дієприслівник. Поясніть написання не з дієприслівниками.

Зразок. Якщо ти не знаєш броду, то не лізь у воду. — Не знаючи броду, не лізь у воду.

1. Незнайомець пройшов повз, не помітив нас. 2. Квіти стулили барвисті пелюстки і заснули. 3. Задзижчала остання бджілка і поспішила на пасіку. 4. Привчайся ходити рівно, не горбся і не засовуй руки в кишені, — це некрасиво і шкідливо для здоров'я. 5. Сирена гула, не вгавала ні на хвилину.

Розподільний диктант

 Запишіть дієприслівники у два стовпчики: а) ті, що пи­шуться з не окремо; б) ті, що пишуться з не разом.

(Не)навидячи, (не)навчившись, (не)хтуючи, (не)аплодуючи, (не)обминаючи, (не)дбаючи, (не)наївшись, (не)волячи, (не)ізолювавши, (не)маршируючи, (не)малюючи, (не)інтригуючи, (не)сходячи, (не)зчувшись, (не)рвуючи, (не)цінуючи, (не)іскрячись.

Якщо ви правильно виконали завдання, з перших букв записаних дієприслівників, що пишуться з не окремо, скла­деться початок прислів'я: «... / камінь мохом обростає».

Вправа «Коректор»

Перебудувати речення, вдосконаливши їх та уникаючи помилок.

1.Столітній дуб зацікавив хлопців, перебуваючи на екскурсії. 2. Повертаючись додому у нас був чудовий настрій. 3. Якось шукаючи фіалок, нас застала ніч.4. Завжди посміхавшись, він виглядить добре.

Вправа «Перекладач»

 Перекладіть речення українською мовою, запишіть їх. Знайдіть дієприслівники, визначте їх граматичні ознаки, поясніть правопис.

1. Жаворонки, ни на минуту не умолкая, заливались в вышине.2. Мы медленно пробирались в темноте, ничего не различая впереди. 3. Выйдя за ворота, мы свернули вправо и побрели не спеша по мягкой, пыльной дороге. 4. Павел вышел из комнаты, не сказав никому ни слова. 5. Достав из сумок кусочки хлеба, ребята стали кормить птиц.

 

V. Підсумок уроку

Закінчи фразу «Найбільше мені сподобалась вправа…»

VІ. Домашнє завдання:

1.     Підготуватись до контрольної роботи по темі «Дієприслівник»

2.     Написати словами за опорними зв’язні розповіді з теми «Я – пішохід»:

Переходити вулицю – переходячи вулицю…

Подивитись вліво і вправо – подивившись…

Дійти до середини – дійшовши…

Ступити на тротуар – ступивши…

Розмовляти – розмовляючи…

Категорія: 7 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 2599 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця