Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 5 клас

«У світі цікавої лексикології» Система уроків для 5 класу
20.02.2015, 18:55

«У світі  цікавої лексикології»
Система уроків для 5 класу вчителя української  мови та літератури СЗШ № 18  Міщенко Наталії Іванівни

Зміст

1.     Вступ.
2.    Розробка уроків для 5 класу з теми «Лексикологія».
3.    Додатки до уроків з теми «Лексикологія».

Вступ
Сучасна мовна освіта в Україні передбачає вдосконалення педагогічних технологій, наближення навчального процесу до вимог суспільства, яке потребує високоосвічених, інтелектуально розвинених громадян.
Розробки уроків для 5 класу з теми «Лексикологія» мають на меті допомогти вчителеві організувати навчально-виховний процес на уроці мови по-новому, щоб забезпечити формування національно свідомої, духовно багатої особистості.
Виклад навчального матеріалу представлено в різних формах:
•    розповідь учителя;
•    схеми;
•    таблиці;
•    різнорівневі завдання на спостереження та аналіз мовного матеріалу;
•     проблемні запитання;
•    роботи творчого характеру і т. і.
Представлені як класичні, так і нетрадиційні уроки, які створюють позитивну мотивацію, ситуацію успіху та значущості кожної дитини на уроках мови.
Уроки побудовано на засадах розвивального навчання, вони відзначаються багатоваріантністю форм роботи, методів її організації, що забезпечує індивідуальний підхід у роботі з учнями.
Навчальні тексти дібрано таким чином, що їх зміст дає можливість знайомити школярів зі звичаями й традиціями українського народу, духовною культурою, тощо.












Урок № 1

Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Знайомство з тлумачним словником.
Мета: дати учням поняття про лексикологію як науку, визначити поняття лексичного значення слова, удосконалити вміння користуватися тлумачним словником; виробити вміння пояснювати лексичне і граматичне значення слова; розвивати усне і писемне мовлення; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, тлумачні словники.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
1. Проблемне завдання.
Завдання. Прослухати текст, визначити його тему та головну думку, дібрати до нього заголовок. Яка роль слова у житті людини? Чи може людина прожити без слова?
Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюються в слові. Слово – наше найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що недоступне було безпосередньому сприйняттю. У цьому дивовижному дзеркалі відображаються всі «айсберги» світу. У слові постають перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки і Африки, льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші частинки всесвіту. (І. Вихованець)
2. Бесіда з учнями.
- Дайте визначення, що таке слово?
- Які розділи науки про мову вивчають слово і в яких аспектах?
- Чи є така наука, що вивчає увесь словниковий запас мови?
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Бліц – опитування «Продовж  речення».
«Від вивчення тем з лексикології я очікую…» ( Учні разом з учителем  використовують інтерактивний метод «Мікрофон».
ІУ. Опрацювання нового матеріалу
1. Відгадати загадку.
Незчисленна ми родина,
В нас на всіх – одна хатина,
Але в ній і мир, і лад,
І сусід сусіду рад,
Ну, а хто із нас щось значить –
Кожен сам вам розтлумачить.
Відповідь: тлумачний словник.
2. Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником с. 202-203.
3. Назвати слова за поданим лексичним значенням:
- людина, яка виявляє надзвичайну відвагу, хоробрість і самовідданість у бою чи праці. (Герой).
- найвища почесна відзнака, нагорода за військові, трудові чи інші заслуги. (Орден).
- здатність людини думати, мислити, основа її свідомого життя. (Розум).
- знання, уміння, здобуті в житті, на практиці. (Досвід).
- великий хижий птах, що водиться в степах та горах, а також образна назва сильної мужньої людини. (Орел).
4. Розгадати кросворд, після цього у першому стовпчику зможете прочитати назву мовного терміна, з яким ми будемо знайомитися упродовж декількох уроків. (Учитель малює кросворд на дошці).

1. Ледача людина.
2. Швидкий поїзд, автобус.
3. Вид усної народної творчості.
4. Головне місто держави.
5. Яка буква «ображається» за те, що її не пишуть на початку слів?
6. Судно, в якому врятувався Ной.
7. Особа, яка написала твір.
Відповіді: ледар, експрес, казка, столиця, и, ковчег, автор.

5. Робота в групах із тлумачними словниками.
Завдання: з’ясувати значення поданих слів за тлумачними словниками.
І група: бинт, отара, клей, земля, грунт.
ІІ група: бір, окріп, млин, край, лящ.
6. Робота над проектом «Універсальний довідник».
Учням пропонується підготувати повний комплект робочих матеріалів про лексичне значення слова.
І група: готує словникову статтю – передумову «Слово»;
ІІ група: готує матеріал про лексичне значення слова у схемах і таблицях;
ІІІ група: готує кросворди та жартівливі завдання з теми;
ІУ група: підбирає ілюстративні матеріали до теми «Лексичне значення слова».
7. Презентація результатів роботи над проектом.
8. Гра «Хто кмітливіший і жвавіший».
Завдання: визначити слово за поданим лексичним значенням.
-    Український народний співак, що супроводжує свій спів грою на кобзі. (Кобзар).
-    Обрядова вечірка молодої перед весіллям. (Дівич-вечір).
-    Присвячена певній темі частина книжки, статті тощо. (Розділ).
-    Спеціаліст, який фарбує будівлі. (Маляр).
-    Лінія, де уявно стикаються небо із землею. (Обрій).
У. Підсумки уроку та оцінювання учнів
1. Бліц - опитування «Закінчіть речення».
«Найцікавішим на уроці було…». Учні використовують інтерактивний метод «Мікрофон».
УІ. Домашнє завдання
І група: скласти мовні загадки до теми «Лексика».
ІІ група: дібрати до поданих слів – підметів присудки, виходячи із лексичного значення слів:
ластівки, горобці, журавлі, солов’ї, зозулі, сороки, голуби, ворони, півні, качки, гуси.
ІІІ група: виписати 6 слів із тлумачного словника з їх лексичним значенням.
Урок № 3
Тема. Загальновживані та стилістично забарвлені слова.
Мета: подати учням уявлення про загальновживані, стилістично забарвлені слова; розвивати вміння відрізняти їх у тексті, доречно використовувати у власному мовленні; виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань учнів
1.  Бесіда за питаннями.
- Що таке лексика?
- Скільки лексичних значень може мати слово?
- Чи можемо ми знайти значення будь – якого слова в тлумачному словнику? Відповідь аргументуйте.
- Чим відрізняється пряме значення слова від переносного?
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Колективна робота.
Завдання: прослухати речення. Чи всі слова у них вам відомі? Де можуть вживатися слова, вжиті у другому та третьому реченнях?
1. Цілий день вітер гуде надворі; надвечір скресає річка й ламає кригу. 2. Кожен з робітників зробив так небагато – гайку, болт, елерон, частину фюзеляжу, крісло для пілота, шасі, а всі разом створили літак. 3 Кічу ми проминули і топаємо на бан.
- Зробіть висновки стосовно сфер вживання слів.
- Чим, на вашу думку, ми будемо займатися на уроці?
ІІІ Формулювання учнями теми і мети уроку
ІУ Опрацювання нового матеріалу
1.    Робота з підручником. Ознайомлення учнів з новим матеріалом. (С.211-212).
2.    Виконання вправ на опанування вивченого матеріалу.
Розподільний диктант. Завдання: записати слова у 2 стовпчики: 1 – загальновживані слова; 2 – стилістично забарвлені.
Сухий, шелестіння, легіт, квитанція, літак, вегетативний, вугілля, домна, шкільний, ходити, капіталізм, милостиня, здоров’я, сердешна, колядувати.


3.    Творча робота за групами.
Завдання: учні, поділившись на 4 групи, складають речення з поданими словами, щоб утворився текст і пояснюють, яку лексику вони використали у своїх текстах.
І група: депутат, партія, Верховна Рада, мітинг, Президент.
ІІ група: сонце, теплий, яскравий, жити, радіти, зранку.
ІІІ група: освіта, галузь, кисень, складне речення, наука, радіус.
ІУ група: собацюра, портфелик, котяра, велик, відик, чимчикувати.
4.    Гра «Ланцюжок».
Завдання:  уважно прослухайте загадки. З відгадками скласти ланцюжок речень так, щоб продовжити думку попереднього учня. Щоб твір видався красивим, використайте у своєму висловлюванні стилістично забарвлену лексику.
1.    В якому лісі немає листя? (Хвойному).
2.    Зубів немає, а кусає? (Кропива).
3.    Не розбивши горщика, не з’їси кашки. (Горіх).
4.    У кого кам’яна сорочка? ( У черепахи).
5.    Якої пряжі нема в продажі? ( Павучої).
6.    Що то за птах, що на вісьмох ногах? ( Комар).
У. Підсумки уроку, оцінювання учнів
Інтерактивний метод «Мікрофон».
1.    Що корисного дізналися ви на уроці?
2.    Де можна на практиці застосовувати здобуті вами знання з даної теми?
УІ. Домашнє завдання
1.    Скласти казку – розповідь про загальновживані та стилістично забарвлені слова.
2.    Підручник, п.31, вправа 459 – письмово.
Уроки № 4-5
Тема. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми. Ознайомлення зі словниками синонімів, антонімів, омонімів.
Мета: поглибити знання школярів про синоніми, антоніми, омоніми; збагачувати словниковий запас учнів; виробляти вміння й навички використовувати групи слів за значенням у власному мовленні; навчити відрізняти омоніми від багатозначних слів; ознайомити учнів зі словниками синонімів, антонімів, омонімів, формувати вміння й необхідність користуватися ними; виховувати естетичні смаки.
Тип уроків: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма уроків: уроки – гра.
Обладнання: підручник, словники, кросворди, картки.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Пояснення вчителя форми уроків – гри.
Ми продовжуємо вивчати скарби рідної мови. Однак сьогодні у нас незвичайний урок. До нас ось-ось мають завітати гості. Але вони дуже скромні, хоч і надто важливі для нас у мовленні, тому їх потрібно спершу відгадати. Це три рідні брати та їх матуся.
Отже, слухаймо.
Перший брат:
Розрізнити нас не кожен може –
Звуки всі і наголос в нас той же,
А приглянься, як поміж братами,
Є відмінність і між нами.
(Омоніми).
Щоб відгадати імена наступних братів, треба розгадати кросворди.
2. Розгадування кросвордів.
Завдання: 1. вписати у клітинки слова, протилежні за змістом. У виділеному вертикальному стовпчику прочитати ім’я другого брата.
1                            
2                            
3                            
4                            
5                            
6                            
7                            
1.    Мало (багато).                          
2.    Раніше (пізніше)
3.    Всерйоз (жартома).
4.    Дешево (дорого).
5.    Увечері (вранці).
6.    Вірно (невірно).
7.    Влітку (взимку).  Відповідь: антонім.


Завдання: 2. Рухаючись від літери С  по літерах, прочитати ім’я останнього брата і записати ім’я  в коло. Здогадайтеся самі, через скільки літер треба «перестрибувати».
СКУИКУНРУОДЗНИНІНЯМКА





Відповідь: Синонім.


А мама їхня сховалася в ребусі.
Завдання: 3. Відгадати ребус.

В=К             Р=К                    Н=Л    



О    ІЯ

Відповідь: Лексикологія.

ІІ Повідомлення теми та мети уроків
ІІІ Опрацювання нового матеріалу
1.    Колективна робота. Розгляд теоретичного матеріалу за таблицею, запропонованою вчителем. (Додаток № 1).
2.    Творча робота за групами.
Завдання: 1 група -  скласти опис вашої улюбленої пташки, використовуючи синоніми.
2 група – скласти розповідь про пригоду в лісі з вашою улюбленою пташкою, використовуючи антоніми.
3 група – скласти каламбури, обігравши значення поданих омонімів: полька, вихор, султан, частка, шум.
3.    Перевірка роботи в групах.
4.    Гра для кмітливих «Цікаві завдання».
Кожен із братів підготував цікаві завдання для вас. Давайте доведемо гостям, що ми дійсно кмітливі, розумні та швидкі, а головне – багато знаємо про них.
•    Завдання від Синоніма.
1.    Змагання між дівчатами і хлопцями: дібрати синоніми до слова завірюха (для дівчат) і метелиця (для хлопців). Переможе той, хто більше добере синонімів.
2.    Колективна робота. Виписати з вірша синоніми до слова говорити, записавши поруч значення кожного із синонімів.



Виступайченко Панас
Завжди виступає.
А для чого? В котрий раз?
Сам цього не знає.
А рука, його рука, -
Мов крило у вітряка.
А язик – ой леле! –
Лопотить та меле!
Захлинається, кричить
І веде до того, як в порожнє перелить
Воду із пустого.

•    Завдання від Омоніма.
1.    Загадки-жарти. Їх треба відгадати.
-    Якою голкою нічого не пошиєш? (Сосновою, їжачою, патефонною).
-    Яке місто ширяє над головами? (Орел).
-    Яку державу влітку можна носити на голові? (Панаму).
-    Яка земля ніколи не постаріє? (Нова Земля).
-    З якої чашки ніколи не нап’єшся? (З колінної).
-    З якого крана не набереш води? (З баштового).
•    Завдання від Антоніма.
1.    Конкурс «Мої 12 балів». Хто найбільше назве образів-антонімів (протилежних образів) із вивчених у 5 класі літературних творів. (Наприклад, небіж і дядько з казки «Про правду і кривду»; пан і Маруся, бідний брат і багатий з казки «Мудра дівчина», дід і Хуха-Моховинка, Цар Плаксій і Лоскотон з казки В. Симоненка і т. д.).
2.    «Займи позицію». Евристична бесіда з проблемно-пошуковим завданням. Підтверіть або заперечте прислів’я: Роби добро – добро й буде. Робиш добро не кайся, робиш зло – зла й сподівайся. Дружба й братство – найбільше багатство. Друзі пізнаються в біді.
5.    Гра «Скажи без затримки».
Учитель називає слова, а учні (ланцюжком) без затримки називають до них антоніми. У разі затримки – учень виходить з гри.
Активний, вродливий, корисний, хворіти, скупий, ворожнеча, лаятися, слава, сучасне, забути, рабство, лінь, дозвіл, гарячий, присмерк.
ІУ. Підсумки уроків, оцінювання учнів
У. Домашнє завдання
Підготувати цікаву казку про подорож трьох братів – Синоніма, Антоніма і Омоніма країною Лексикологією.






Урок № 6

Тема. Контрольна робота з теми «Лексикологія».
Мета: перевірити рівень засвоєння теми «Лексикологія»: розуміння багатозначності, омонімії, уміння вживати слова в прямому та переносному значенні, доречності використання синонімів та антонімів; уміння користуватися словниками; розвивати увагу, вміння зосереджуватися, пам’ять, логічне мислення, виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: контроль знань учнів.
Форма уроку: тестування.
Обладнання: картки з тестовими завданнями.
Хід уроку
І Повідомлення теми, мети уроку
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ Основний зміст роботи
1.    Проведення тестування.
Завдання 1-6
мають по три варіанти відповідей, серед яких тільки одна правильна. Оберіть правильну відповідь та позначте її хрестиком біля відповідних літер.

1.    У якому рядку слова в словосполученнях ужиті тільки в прямому значенні?
А) Усміхнене сонце, ляпає язиком, гострий погляд;
Б) рожевий шовк, водити за руку, краяти серце;
В) усміхнені діти, холодне повітря, дзвонити по телефону.
А         Б         В

2.    У якому рядку всі слова синоніми?
А) Лагідний, дивний, сумирний?
Б) безмежний, безкрайній, безконечний;
В) дбайливий, старанний, жагучий.
А         Б           В

3.    Укажіть рядок, у якому всі антономічні пари дібрано правильно.
А) Сухий – мокрий, знайти – загубити, тямовитий – розумний;
Б) гіркий – солодкий, балакучий – мовчазний, старанний – недбалий;
В) боязливий – безстрашний, сумний – здоровий, замерзлий – розталий.
А           Б            В


4.    Усі слова якого рядка є синонімами слова старанний?
А) Ретельний, дбайливий, сумлінний, пильний;
Б) поважний, серйозний, солідний, статечний;
В) лагідний, тихий, смирний, сумирний.
А           Б           В

5.    У якому рядку прислів’я містить синонім та антонім?
А) Хто опарився в молоці, той і на воду дує.
Б) Добре роби – добре й буде!
В) Багатому щастя, а вбогому трясця.
А          Б          В

6.    Укажіть рядок, у якому всі словосполучення є омонімічними.
А) Вода з ключа – журавлиний ключ – ключ від дверей;
Б) співає завірюха – співає дівчина – співає сопілка;
В) вити гніздо – вити на місяць – вити вовком.
А          Б           В


Завдання 7-9
мають на меті встановити відповідність між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою і напишіть напроти букву.


7.    Доберіть синоніми до фразеологізмів.
1) Розумний;                                    А. Заяча душа;                                                            
2) боягуз;                                         Б. світла голова;                                                        
3) сумний.                                       В. кислий вигляд;                                                        
Г. мати на думці.
8.    Доберіть до слів першого стовпчика антоніми з другого стовпчика.
1) Тиша;                                       А. Галас;                                                                       
2) виглянути;                              Б. сховатися;                                                               
3) вітатися.                               В. прощатися;                                                             
Г. заглянути.


9.    Доберіть до антонімічних пар першого стовпчика їх переклад українською мовою з другого стовпчика.
1) Дружба – вражда;             А. Сміливий – боягузливий;                                         
2) смелый – трусливый;         Б. мовчати – говорити;                                             
3) молчать – говорить.         В. дружба – ворожість;                                           
Г. дружити – ворогувати.






У завданнях 10-11
відповідь впишіть до таблиці друкованими літерами, починаючи з першої клітинки зліва.

10.    Упишіть до таблиці антонім до виділеного в словосполученні слова: суха зустріч.



11.    Упишіть до таблиці, як називається наука про слово.



ІУ. Підсумки уроку
1.    Опитування «Закінчіть речення» здійснюється за допомогою інтерактивного методу «Мікрофон».
-    Чи справдилися ваші очікування від вивчення теми «Лексикологія»?
-    Що видалося найцікавішим?
-    Що б ви хотіли дізнатися ще?
У.Домашнє завдання
Скласти лінгвістичну казку « У країні цікавих слів».

Додаток № 1

Телеграма

Шановні учні!

Запрошуємо вас у захоплюючу мандрівку дивовижними вулицями міста Лексикології.
Чекаємо на вас із нетерпінням!
Жителі міста

Додаток № 2
Станція № 2
«Не помились»

Прочитати текст і дати відповідь на запитання.

Весна цього року повелась спочатку суворо, все чогось хмурилась, сльозилась, а потім пом’якшала. По густій блакиті вийшло золоте сонце. Воно не гріло по-літньому, але вкривало землю молодою травичкою.         
(Ю. Збанацький)

Додаток №  3











Додаток № 4
Групи слів у лексиці за значенням

За кількістю значень    Однозначні    Вірш, калина, літера, чорнобривці
Багатозначні    Команда (група людей) і команда (розпорядження людини до виконання якогось завдання іншою людиною)
За характером значень    З прямим значенням    Крила птаха, говорять люди
З переносним значенням    Час іде,
хвіст потягу

Додаток № 5

Станція № 6
«Поміркуй і запиши»

Завдання.
З’ясувати пряме й переносне значення наведених слів. Дібрати і записати до кожного із них слово, з яким воно вживається в прямому значенні, та слово, з яким вживається в переносному значенні.

Чистий, легкий, золоте, крила, команда

Наприклад: вуха шапки; лящить у вухах і т. п.



Додаток № 6

Станція № 7
«Художня замальовка»

Завдання.
Складіть і запишіть невелике висловлювання про весняний день, уживаючи подані слова і словосполучення в переносному значенні.
Сміється, ллється, похмурнішав, сердиться, вітер, сонце добродушне, наморщені брови, задоволений сад.

Додаток № 7

Станція № 8 «Поясни»

Завдання.
Прочитати текст. Пояснити, чи впливає словниковий запас людини на її загальний культурний рівень. Як можна розширити свій запас слів?
Між мовною убогістю і багатослів’ям прямий зв’язок: чим менший у людини запас слів, тим більше їх піде на висловлення, здавалося, простої думки.
Щоб говорити правильно і красиво, треба пильно прислухатися до слова, постійно замислюватися над його слушністю в кожному окремому випадку.
Розвивати в собі чуття слова найкраще за допомогою читання. Розширює словниковий запас заучування напам’ять віршів, невеликих прозових творів. Корисне для збагачення словника й переписування – для себе – того, що вам найбільше сподобалось.
Це лише перші кроки на тому довгому шляху, який приведе до прекрасної хвилини, коли про вас скажуть, що ви – людина високої культури!
(За книгою «Слово про слово»)
Урок № 2

Тема. Однозначні та багатозначні слова. Вживання багатозначних слів у    прямому та переносному значеннях.
Мета: відновити в пам’яті учнів відомості про однозначні та багатозначні слова, вживання багатозначних слів у прямому та переносному значеннях; удосконалювати вміння учнів практично використовувати однозначні та багатозначні слова з прямим та переносним значенням в усному та писемному мовленні; розвивати загально пізнавальні вміння розпізнавати однозначні та багатозначні слова, пояснювати їх лексичне значення, чітко розмежовувати лексичне значення від граматичного; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу спонукати учнів до вивчення рідної мови.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.
Форма уроку: урок- подорож.
Обладнання: карта країни «Лексикологія», таблиці з дидактичним матеріалом, підручник рідної мови для 5 класу.
Хід уроку

І Організаційний момент
(Настанова учнів на роботу)
Доброго дня, любі друзі! Сьогодні зранку на адресу нашої школи для учнів 5 класу надійшла телеграма. ЇЇ треба терміново прочитати. (Учитель зачитує телеграму учням. Додаток № 1).
Учитель: ну що ж, треба їхати і вид транспорту я пропоную використати – всюдихід «Дивослово». Чи згодні всі? Добре. А зарядити свій всюдихід ми повинні своєрідним пальним: енергією від плідної праці, змістовними та правильними відповідями, бадьорістю, ерудицією, оптимізмом.
А мета подорожі – відвідати знайомі вулиці і площі міста «Лексикологія».
ІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(На дошці записаний епіграф до уроку)
Ну щоб, здавалося, слова…
Слова та голос - більш нічого,
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує…
Т. Г. Шевченко
Можливо, хтось мені зможе пояснити, чому саме такі слова я обрала епіграфом до нашого уроку? (Учні відповідають).
Так. Бо мова протягом усього заняття буде йти про різні слова: однозначні й багатозначні, слова з різним значенням: прямим і переносним.

ІІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
Тож готуємося вирушати у подорож! Але нашому всюдиходу необхідне пальне.
1.Пропоную розпочати зі станції № 1 «Інтелектуальна розминка».
Я буду звертатися до вас із запитаннями, на які ви повинні дати стислу відповідь:
а) які розділи науки про мову ви знаєте і що вони вивчають?
б) на які групи поділяються слова за кількістю значень?
в) на які групи за характером значень поділяються слова української мови?
2.  Далі на нас чекає станція № 2 «Не помились». Попрацюємо над текстом.(Додаток № 2).
Після прочитання тексту учні відповідають на запитання:
а) чи є у тексті слова, які ,на вашу думку, вжиті не у властивому їм значенні, тобто -  переносному?
б) якими частинами мови вони виражені у тексті?
Тепер ми можемо рухатися далі.
3. Станція № 3 « Порівняй». Розгляд таблиці (Додаток № 3).
ІУ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Станція № 4 «Знайди». Учні виконують пошуково – творчу роботу за підручником: впр. 442, подані слова записують у дві колонки: 1 – однозначні слова; 2 – багатозначні слова. Після розподілу слів за колонками з двома багатозначними словами складають і записують речення так, щоб вони вживалися в різних значеннях.
Наприклад:
Однозначні                                                                  Багатозначні                                                                       
Київ                                                                                           голова
лексикологія    ручка
префікс    урок
1. У хлопчика розболілася голова.
2. Голова фінансової компанії зібрав термінове засідання.
2. Станція № 5 « Навчись». Пояснення учням матеріалу за таблицею «Групи слів у лексиці за значенням». (Додаток № 4).
У. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально пізнавальних і творчих умінь з теми.
1. Станція № 6 «Поміркуй і запиши». (Додаток № 5).
2. Станція № 7 «Художня замальовка». (Додаток № 6).
3. Станція № 8 «Поясни». ( Додаток № 7).
УІ. Рефлексія навчальної діяльності
1.    Станція № 9 «Перевір себе».
Бесіда з учнями за запитаннями:
а) з якими мешканцями країни «Лексикологія» ви сьогодні зустрілися?;
б) що дізналися нового на уроці?;
в) як розрізнити однозначні слова від багатозначних?;
г) чи справилися ми з визначеними на початку уроку завданнями? Що нам допомогло у цьому?
д) чи залишилися ще питання, які потребують нашої відповіді? Які?
УІІ. Підсумки уроку та оцінювання роботи учнів.
УІІІ. Домашнє завдання. Станція № 10 «Виконай сам».
Учні отримують індивідуальні домашні завдання згідної їх рівня досягнень.(Додаток № 8).
Додаток №  3

Станція № 3
«Порівняй»

Пряме значення    Переносне значення
Гострий ніж    Гостре слово
Крутий підйом    Крутий характер
Розбити тарілку    Розбити парк




Додаток № 8

Станція № 10
«Виконай сам»

1.    Високий рівень. Скласти невелику розповідь «Якого кольору небо?». У тексті розповіді використати однозначні та багатозначні слова.
2.    Достатній рівень. Виписати із тексту художньої літератури речення, у яких вжито  однозначні та багатозначні слова. (5-7 речень).
3.    Середній та початковий рівень. Підручник,
п. 30, вправа 443 – письмово.

Категорія: 5 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 6651 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця