Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [8]
6 клас [6]
7 клас [2]
8 клас [8]
9 клас [3]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української мови » 5 клас

Склад. Наголос. Правила переносу слів
21.01.2014, 20:53

Тема. Склад. Наголос. Правила переносу слів

Мета: закріпити знання учнів про склад і наголос, формувати вміння ділити слова на склади, визначати склади відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені, правильно наголошувати слова; формувати комунікативні компетентності  учнів  розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до оточуючого середовища, вміння бачити та відчувати красу слова.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок

Обладнання: таблиця: «Правила переносу», картки.

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ.    Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    1) Метод «Мікрофон» (учитель задає питання у мікрофон,  передає мікрофон учню, який буде відповідати)

         - що називається складом? (склад – частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря)

         - від чого залежить кількість складів? (у слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків)

      - який склад називається закритим, а який – відкритим? (закритий склад закінчується на приголосний, відкритий – на голосний)

      - що таке наголос? (Вимова одного складу з більшою силою голосу)

Учитель підсумовує відповіді учнів, читає вірш:

                         Є значок маленький

                         Йому наголос ім'я,

                          Міцно з ним пов'язана

                         Вся голосних сім'я.

                         Наголос -  наш друг

                          І дуже добрий помічник.

                          Наголос відомий,

                          Славнозвісний чарівник.

                          «Замок», якщо схоче,

                          Перетворить на «замок».

                          Звук під ним чіткий,

                          Наприклад: килим – килимок.

                           Іноді він грається

                           Із нами залюбки,

                           Роблячи у слові

                           Чарівні свої стрибки.

-                     Як розпізнати у слові наголошений склад? (Треба вимовити слово протяжно, той склад, що вимовляється з найбільшою силою голосу, і є наголошеним)

Вчитель підсумовує віршем:

                       Щоб наголос у слові розпізнати,

                       Це слово треба просто проспівати,

                        І наголошений – чіткий, протяжний звук

                       Проявить сам себе без зайвих мук!                  

 

ІV.  Оголошення теми та мети уроку

V. Закріплення та систематизація набутих знань

 1. Хвилинка чистопису

Зо ул ор  - зозуля

Доберіть слова з цими буквосполученнями. (Зоря, бузок, вулиця, куля, мороз, коридор) Підкресліть букви, що позначають голосні звуки. Поділіть ці слова для переносу.

   2. Робота з картками  

У вказаних рядках знайдіть слова, у яких є помилки при переносі. Запишіть правильно.

1. Зе-мля, прис-туп, про-мовець, сце-на-рист.

2. Ле-ва-да, за-квіт-ча-ли, бу-зок, зем-ля, на-ро-доз-нав-ство.

3. Со-няч-ний, при-спі-вує, у-день, але-я, чор-ноб-ри-вий.

4. По-до-рож, гі-сть, ек-ран, дз-він.

5. До-лень-ка, від-звук, спи-нись, бла-кить, под-зво-ни.

  3: Цифровий диктант

  Визначте, скільки складів у слові. Допишіть біля нього номери правил із таблиці, що дозволяють або забороняють перенос у цьому слові.

Моя (2),  слон (1), сестра (2), далекосхідний ( 5), шия (2), сад (1), акула (3), Дніпро (2), підзеленити (5), сіренький (3), орач (2), гайок (2), яма (2), склад (1), видавництво (4), пароплав (3), пір'їнка (3), в'їзд (1), мальований (4), знання (2).

  4. Диктант із завданням

     Записати слова, поділити на склади, відкриті склади підкреслити однією лінією, закриті – двома, поставити наголос

Разом, чарівна, щасливий,корисно, апостроф, також, павич, посередині, береза, гуртожиток, заголовок, лебідка, близький.

 5. Хвилинка - цікавинка

 Вiдгадати загадки, відгадки записати. Записані слова поділити для переносу. Які з них не можна переносити? Позначити наголос.

Біла, як сніг, надутий, як мiх, лопатами ходить, а рогом їсть. Повзун повзе, сімсот голок везе. Ноги, як лопати, хату поверх хати має, рахунок жабам знає. Уночі літає, вогнем миготить, а диму немає. В землі гулялося, на повiтрi розгулялося, в печі гартувалося, запахом своїм всiх приваблює. Без рук, без нiг, а всіх кладе на постiль.

 

Відгадки. Гуска, качка, лебідь. Їжак. Лелека. Світлячок. Хліб. Сон

                                 VІ Фізкультхвилинка

    (Учитель разом із учнями вимовляють вірш та виконують певні рухи)

           Раз – підняти руки вгору,

           Два – нагнутися додолу,

           Три, чотири – прямо стати,

           Будем знову починати.

           Раз – піднялись, два – присіли,

           Хай мужніє наше тіло.

           Руки в боки, руки так,

            Руки вгору, як вітряк.

           Раз, два, три – свою парту ти протри,

           Чотири, п'ять на місце сядь

6. Вправа «Конструктор»

   Закружляли сніжинки у веселому таночку (на дошці висять сніжинки, на яких надруковані склади: вер, ба, кро, пи, ва, о, лень, со, ка, по, дру, га, дош, ка)

Завдання : скласти із складів слова, вимовити, правильно наголошуючи (окремі склади із поданих слів надруковані на окремих сніжинках і висять на дошці,

Верба, кропива, олень, осока, подруга, дошка.

(верба', кропива', о'лень, осока', по'друга, до'шка)

7.  Творча хвилинка

Прочитати й пояснити значення слiв. Визначити, до яких частин мови вони належать. З двома з них скласти й записати речення.

Кругом - кругом, коси - коси, жили - жили, гори - гори, ворона - ворона, п’ята - п’ята, роботи - роботи.

8. Словничок – довідничок  

Поданi слова записати за алфавітом, позначивши місце наголосу. За потреби звернутися до орфоепічного словника (або словника наголосів). Якi слова мають подвійний наголос?

Читання, запитання, завдання, помилка, апостроф, випадок, ненависть, асиметрія, аргумент, документ, медикамент, арахіс, кілометр, сантиметр, шофер, столяр, черговий, ненависть, одинадцять, діалог, дефіс, вимова, ворота, Євангеліє.

 VII. Підсумок уроку.

Рефлексія

  Які завдання, виконані на уроці, найбільше сподобалися?

  Які, на вашу думку, є найважливішими?

       VIIІ.  Домашнє завдання

Написати твір-мініаюру «Зимонько-зима!». Слова у перших двох реченнях поділити на склади, поставити наголоси.

Категорія: 5 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 7776 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця