Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [10]
6 клас [10]
7 клас [4]
8 клас [13]
9 клас [2]
Аудіозаписи [3]
Відеофільми [2]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української літератури » 8 клас

Михайло Коцюбинський . «Дорогою ціною». Пригодницький романтичний сюжет повісті.
12.03.2015, 21:12

Михайло Коцюбинський . «Дорогою ціною». Пригодницький романтичний сюжет повісті. Робота над змістом ІІ –Ѵ розділів

Мета:  продовжувати ознайомлення учнів з ідейнохудожнім змістом повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» учити висловлювати роздуми про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах; дати характеристику Остапа та Соломії, проаналізувати образи часу й вічності в повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків; розвивати навички аналізу характеру героя та епічного твору, вміння складати план

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У листі до М. Коцюбинського громадська діячка того часу Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...». Ось про таку надзвичайну героїню, про її кохання до Остапа, не менш яскраво змальованого героя, ми будемо говорити сьогодні. Крім того, у повісті ще багато художніх образів, про які теж слід сказати.

  1. Перевірка домашнього завдання.

1. Про що автор повісті зазначає: «У долині, на виднокрузі, сіріло щось широкою смугою і розливалось з пітьми»?

а) Ліс; б) Чорне море; в) левада; г) Дунай.

2. Переховуючись у яругах, втікачі очікували:

а) румунів; б) перевожчиків;  в) козаків; г) коли буде дощ.

3. Чому втікачі, переховуючись, раптом погасили вогнище?

а) Вже добре зігрілись; б) напекли картоплі; в) почули кінський тупіт;  г) хтось чужий кричав у темряві.

4. Тікаючи з неволі, Іван в дорозі пристав до Остапа через те, що вони:

а) були з одного повіту; б) разом колись збирали панський урожай;в) мали спільних родичів; г) знали один одного ще з дитинства.

5. Якою була причина того, що Іван вирішив залишити рідне село?

а) Не хотів працювати на пана; б) від голоду; в) через свою жінку;г) виявив бажання вирушити на пошуки кращого життя.

6. Що вразило втікачів, коли вони переховувалися в комишах?

а) Крик ворони; б) сяяння трьох вогників; в)  вий вовка; г) хлюпіт води.

7. Тікаючи від охорони, Остап із Соломією нагадували:

а) сполоханих птахів; б) тварин, яких цькували собаками; в) листячко, що тріпотіло від сильного вітру; г) тремтіння людей перед бурею.

8. Річка, за якою знаходиться Туреччина:

а) Прут; б) Дунай; в) Ворскла; г) Знам’янка.

9) Що робили Остап із Соломією для того, щоб переправитися через річку?

а) Латали свій одяг; б) готували зброю; в) майстрували пліт; г) ремонтували човен.

10. Вирушаючи на пошуки людей, Соломія залишила Остапа:

а) в ярузі; б)  біля вогнища;  в) на плоті; г) у лісі.

11. Через що Соломія вимушена була вернутися до Остап, розпочавши пошуки людей? Бо: а) забула взяти гроші; б) необхідно було зробити перев’язку пораненому коханому; в) не позначила своєї дороги назад;  г)почула чийсь стогін.

12. Яких диких тварин Соломія не бачила, рухаючись через комиші озерця?

а) гусей; б) качок;  в) гадюк; г) вужів.

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Визначте основні сюетні лінії твору

-  відтворення історичної епохи в оповіданні;

-  боротьба героїв за волю і власне щастя;

-  щире почуття кохання між Остапом і Соломією.

Бесіда.

  • Де опинилися герої? Як веде себе Остап? Яка реакція у Соломії?(Вони втікають назад у плавні. Остап слабне. Соломія чим може допомагає…)
  • На що зважується Соломія, коли бачить як Остапу важко йти?(Намагається знайти дорогу сама)
  • Чому несказаний жах охопив Соломію?(Горіли плавні)
  • Які почуття переживає Остап по відході Соломії?(Почуває себе відірваним від світу)
  • Хто приходив до хлопця в мареннях? Про що вони розмовляють?(Дідусь)
  • Про що почав турбуватися хлопець? Як змінюються його почуття?(Він турбувався за Соломію. Йому було зле)
  • Яку живу істоту побачив Остап біля себе удосвіта?(Вовк)
  • Що було єдиним оружжям од звіра? (Вода)
  • Кого перед смертю хоче побачити Остап?(Соломію)
  • Кого Остапові найдужче шкода?(Соломію)
  • Як тепер дивиться в очі смерті Остап? Як вирішує врятуватися від неї?(Повзе)

— Прочитайте уривок, в якому розповідається про зустріч Остапа з вовком. Дайте на ос-нові прочитаного характеристику Остапа.

— Згадайте епізоди, у яких жага до волі Остапа просто вражає.

— Як характеризують Остапа роки життя після смерті Соломії та втрати надії на щастя?

  1. Інтерактивна вправа «Ґронування» Підібрати асоціативні слова до слова «воля»

 Характеристика образів Остапа, Соломії за допомогою стратегії «Сніжинка» та пам’ятки. ( Підкріплення рис характеру цитатами із твору)

1)волелюбний;

2) мужній, сильний;

3) розсудливий;

4)сміливий;

5) кмітливий;

6) романтик;

7) здатний до сильних почуттів;

8) має сильну волю іжагу до життя)

  1. Бесіда.

·  Хто була та «страшна жінка, бліда, простоволоса, в подертій заболоченій одежі»? Куди вона потрапила? (Соломія потрапила до циган)

·  Як просила Соломія допомоги? (Очима)

·  Куди вирішує податися Соломія?(На заробітки)

·  Як розпоряджалась Соломія своїм заробітком? Чи добрим було життя у циганській хаті?

·  Чого почали битися Маріуца та Раду? Що в цей час думав Остап?

·  Чому Остап вирішує більше не залишатися у циган?

·  Що сталося з Остапом? Яким способом Соломія хоче добитися його звільнення?

·  Чому на зустріч з драгоманом Соломія прийшла «грізно-спокійна»?

·  Який план склала Соломія з Котигорошком?

— Прочитайте уривок твору, де йдеться про те, як Соломія опинилася у воді. Що ви мо-жете сказати про героїню на основі прочитаного?

— Чому, на вашу думку, автор не залишив Соломію живою? Чому саме так закінчується твір? Як факт смерті героїні пов’язаний із назвою твору?

5. Робота над складанням плану.

Складіть план-характеристику образу.

6. Характеризування Соломії за планом.

1) рішуча;

2)мужня, відважна;

3)сильна;

4) кмітлива і спостережлива;

5)здатна до сильних почуттів;

6)готова до самопожертви

- Чому, на вашу думку, автор не залишив героїню живою і не зробив закоханих щасливими?

- Як би склалася доля головних героїв, коли б Соломія залишилася живою?

- При всій своєрідності образів Остапа, Соломії, Івана чи є в них спільні риси?

(Волелюбність, непримеренність до панської сваволі, рішучість, сміливість)

Ці риси характеру змусили героїв оповідання відважитись на втечу.Таких кріпаків – утікачів було багато. М. Коцюбинський відобразив життя всієї епохи, виділивши найприкметніші риси людей, у даному випадку кріпаків – утікачів.

« Одголос пісні цілого народу звучить у цьому прекрасному оповіданні» - писалось у шведській пресі.

Літературний тип – узагальнений образ, персонаж, що віддзеркалив максимальну кількість рис і  властивостей людей певної групи. Типи поділяються на позитивні й негативні.

7. Робота над визначенням зорових та слухових художніх образів повісті.

 ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

1) Визначте спільні риси в характерах Соломії та Остапа.

(Прагнення до волі, взаємодопомога, сила волі, оптимізм, вірне й щире кохання.)

2) Чому характери Остапа та Соломії можна назвати типовими?

 V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

 

Категорія: 8 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 2779 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця