Михайло Коцюбинський . «Дорогою ціною». Пригодницький романтичний сюжет повісті. Робота над змістом ІІ –Ѵ розділів
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з ідейнохудожнім змістом повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» учити висловлювати роздуми про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах; дати характеристику Остапа та Соломії, проаналізувати образи часу й вічності в повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків; розвивати навички аналізу характеру героя та епічного твору, вміння складати план
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
У листі до М. Коцюбинського громадська діячка того часу Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...». Ось про таку надзвичайну героїню, про її кохання до Остапа, не менш яскраво змальованого героя, ми будемо говорити сьогодні. Крім того, у повісті ще багато художніх образів, про які теж слід сказати.
- Перевірка домашнього завдання.
1. Про що автор повісті зазначає: «У долині, на виднокрузі, сіріло щось широкою смугою і розливалось з пітьми»?
а) Ліс; б) Чорне море; в) левада; г) Дунай.
2. Переховуючись у яругах, втікачі очікували:
а) румунів; б) перевожчиків; в) козаків; г) коли буде дощ.
3. Чому втікачі, переховуючись, раптом погасили вогнище?
а) Вже добре зігрілись; б) напекли картоплі; в) почули кінський тупіт; г) хтось чужий кричав у темряві.
4. Тікаючи з неволі, Іван в дорозі пристав до Остапа через те, що вони:
а) були з одного повіту; б) разом колись збирали панський урожай;в) мали спільних родичів; г) знали один одного ще з дитинства.
5. Якою була причина того, що Іван вирішив залишити рідне село?
а) Не хотів працювати на пана; б) від голоду; в) через свою жінку;г) виявив бажання вирушити на пошуки кращого життя.
6. Що вразило втікачів, коли вони переховувалися в комишах?
а) Крик ворони; б) сяяння трьох вогників; в) вий вовка; г) хлюпіт води.
7. Тікаючи від охорони, Остап із Соломією нагадували:
а) сполоханих птахів; б) тварин, яких цькували собаками; в) листячко, що тріпотіло від сильного вітру; г) тремтіння людей перед бурею.
8. Річка, за якою знаходиться Туреччина:
а) Прут; б) Дунай; в) Ворскла; г) Знам’янка.
9) Що робили Остап із Соломією для того, щоб переправитися через річку?
а) Латали свій одяг; б) готували зброю; в) майстрували пліт; г) ремонтували човен.
10. Вирушаючи на пошуки людей, Соломія залишила Остапа:
а) в ярузі; б) біля вогнища; в) на плоті; г) у лісі.
11. Через що Соломія вимушена була вернутися до Остап, розпочавши пошуки людей? Бо: а) забула взяти гроші; б) необхідно було зробити перев’язку пораненому коханому; в) не позначила своєї дороги назад; г)почула чийсь стогін.
12. Яких диких тварин Соломія не бачила, рухаючись через комиші озерця?
а) гусей; б) качок; в) гадюк; г) вужів.
Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
§ ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Визначте основні сюетні лінії твору
- відтворення історичної епохи в оповіданні;
- боротьба героїв за волю і власне щастя;
- щире почуття кохання між Остапом і Соломією.
Бесіда.
- Де опинилися герої? Як веде себе Остап? Яка реакція у Соломії?(Вони втікають назад у плавні. Остап слабне. Соломія чим може допомагає…)
- На що зважується Соломія, коли бачить як Остапу важко йти?(Намагається знайти дорогу сама)
- Чому несказаний жах охопив Соломію?(Горіли плавні)
- Які почуття переживає Остап по відході Соломії?(Почуває себе відірваним від світу)
- Хто приходив до хлопця в мареннях? Про що вони розмовляють?(Дідусь)
- Про що почав турбуватися хлопець? Як змінюються його почуття?(Він турбувався за Соломію. Йому було зле)
- Яку живу істоту побачив Остап біля себе удосвіта?(Вовк)
- Що було єдиним оружжям од звіра? (Вода)
- Кого перед смертю хоче побачити Остап?(Соломію)
- Кого Остапові найдужче шкода?(Соломію)
- Як тепер дивиться в очі смерті Остап? Як вирішує врятуватися від неї?(Повзе)
— Прочитайте уривок, в якому розповідається про зустріч Остапа з вовком. Дайте на ос-нові прочитаного характеристику Остапа.
— Згадайте епізоди, у яких жага до волі Остапа просто вражає.
— Як характеризують Остапа роки життя після смерті Соломії та втрати надії на щастя?
- Інтерактивна вправа «Ґронування» Підібрати асоціативні слова до слова «воля»
Характеристика образів Остапа, Соломії за допомогою стратегії «Сніжинка» та пам’ятки. ( Підкріплення рис характеру цитатами із твору)
1)волелюбний;
2) мужній, сильний;
3) розсудливий;
4)сміливий;
5) кмітливий;
6) романтик;
7) здатний до сильних почуттів;
8) має сильну волю іжагу до життя)
- Бесіда.
· Хто була та «страшна жінка, бліда, простоволоса, в подертій заболоченій одежі»? Куди вона потрапила? (Соломія потрапила до циган)
· Як просила Соломія допомоги? (Очима)
· Куди вирішує податися Соломія?(На заробітки)
· Як розпоряджалась Соломія своїм заробітком? Чи добрим було життя у циганській хаті?
· Чого почали битися Маріуца та Раду? Що в цей час думав Остап?
· Чому Остап вирішує більше не залишатися у циган?
· Що сталося з Остапом? Яким способом Соломія хоче добитися його звільнення?
· Чому на зустріч з драгоманом Соломія прийшла «грізно-спокійна»?
· Який план склала Соломія з Котигорошком?
— Прочитайте уривок твору, де йдеться про те, як Соломія опинилася у воді. Що ви мо-жете сказати про героїню на основі прочитаного?
— Чому, на вашу думку, автор не залишив Соломію живою? Чому саме так закінчується твір? Як факт смерті героїні пов’язаний із назвою твору?
5. Робота над складанням плану.
Складіть план-характеристику образу.
6. Характеризування Соломії за планом.
1) рішуча;
2)мужня, відважна;
3)сильна;
4) кмітлива і спостережлива;
5)здатна до сильних почуттів;
6)готова до самопожертви
- Чому, на вашу думку, автор не залишив героїню живою і не зробив закоханих щасливими?
- Як би склалася доля головних героїв, коли б Соломія залишилася живою?
- При всій своєрідності образів Остапа, Соломії, Івана чи є в них спільні риси?
(Волелюбність, непримеренність до панської сваволі, рішучість, сміливість)
Ці риси характеру змусили героїв оповідання відважитись на втечу.Таких кріпаків – утікачів було багато. М. Коцюбинський відобразив життя всієї епохи, виділивши найприкметніші риси людей, у даному випадку кріпаків – утікачів.
« Одголос пісні цілого народу звучить у цьому прекрасному оповіданні» - писалось у шведській пресі.
Літературний тип – узагальнений образ, персонаж, що віддзеркалив максимальну кількість рис і властивостей людей певної групи. Типи поділяються на позитивні й негативні.
7. Робота над визначенням зорових та слухових художніх образів повісті.
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
1) Визначте спільні риси в характерах Соломії та Остапа.
(Прагнення до волі, взаємодопомога, сила волі, оптимізм, вірне й щире кохання.)
2) Чому характери Остапа та Соломії можна назвати типовими?
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
|