Тема:Ярослав Стельмах "Митькозавр з Юрківки або Химера лісового озера". Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків - головних героїв
Мета: розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, розкрити допитливість, винахідливість, кмітливість хлопців, охарактеризувати поведінку героїв у складній ситуації; розвивати творчу уяву школярів, логічне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, вміння висловлювати власні думки, судження; виховувати позитивні риси характеру, почуття любові до природи рідного краю, книги - джерела мудрості життя, зацікавленість творчістю Я. Стельмаха.
Хід уроку.
І. Організаційний момент
Створення позитивної робочої атмосфери.
Візьміться за руки, заплющіть очі, уявіть, що ви – ласкаве сонечко, що зігріває, цілий світ, і рослинку, і дитинку. Усе посміхається сонечку, посміхніться і ви один одному, і з таким настроєм розпочинаємо працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку, робота з епіграфом.
Висловлювання очікувань учнів від уроку. (Я думаю…, я готуюся…, я чекаю…, я радію…, я хвилююся…)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Перш, ніж розпочати роботу над темою уроку, пригадаємо зміст твору. Проведемо гру «Так» і «Ні».
- Хлопці взяли у бабусі енциклопедію і почали шукати в ній відомості про таємничу химеру. (ні)
- Митько прочитав Сергієві про страшних драконів з острова Комодо. (так).
- Хохуля – давній за походженням вид істоти третинного періоду, що зберігся до наших днів (так).
- Митько сказав, що назва села Юрківка пов'язана з Юрським періодом. (так).
- На березі озера діти знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з'їло чудовисько. (Ні)
Вправа « Мозковий штурм»
Назви цифри:
- В який клас перейшли Сергій та Митько (шостий)
- На скільки днів узяв гербарій приятель Митькового брата (на два дні)
- Що могло зіпсувати настрій на цілий навчальний рік (двійка за колекцію комах першого вересня).
- Скільки років було Васі – велосипедисту (14)
- Скільки годин тривало його тренування (2)
ІV. Робота над темою уроку
1. Бесіда: Аналіз твору.
- Як головні герої попрапили в село?
- Чому бабуся не одержала телеграми про приїзд хлопців? Як би ви вчинили в подібній ситуації?
- Опишіть першу зустріч хлопців із Василем Трошем. Чи співпало перше враження хлопців із характеристикою, яку дав Василеві дід Трохим? (с. 234)
- Як поводиться Митько під час облаштування куреня?
- Що ви знаєте про надання першої допомоги при укусі змій?
- Як е рішення приймають друзі після того, як Василь розповідає про химеру?
- Які припущення щодо походження назви села Юрківка висловив Митько?
- Чи є населені пункти з такою назвою в Україні (повідомлення учня).
- Через що провалилась операція «курка»? Чи було це закономірним?
- Чому дід Трохим нічого не сказав хлопцям? Чи здогадався він, хто вигадав пастку?
- Чому хлопці стали частими гостями у бібліотеці?
- Які стосунки були між Сергієм та Митьком? Чи можете ви назвати їх справжніми друзями? Хто з них був більш авторитетним?
- Уявіть, що ви з другом придумали якусь гру і посварилися через розподіл ролей. Вам, як завжди, випала гірша роль. Як ви вчинете, і чому саме так?
- Як реагують хлопці на появу химери в озері ? Чи можна назвати їхній вчинок героїчним?
- За що подякував Митько Васі ? Як би ви повелися в подібній ситуації?
- Яке значення має книга в житті людини? (Прислів'я про книгу).
- Прокоментуйте думку Сергія наприкінці твору: «І взагалі, в нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком».
- Що таке справжня Дружба? Які прислів'я про дружбу ви знаєте?
2. Робота з текстом.
Використовуючи цитати, довести:
- Що Сергій та Митько люблять природу; (с. 230)
- Що Митько вміє переконувати своїх батьків; (с. 230)
- Митько – невдалий помічник своєї бабусі; (с. 235)
- Митько критикує Сергія за нічне чергування (с. 239)
3. Робота в групах.
Назвати твори, в яких зображено дітей, схожих на Сергія та Митька.
Відкоригувати план твору:
- Перша зустріч із Васею-велосипедистом.
- Завдання із зоології.
- Бурштин із комахою.
- Відпочинок біля озера.
- Як дістати дозвіл на поїздку в село.
- Чергування біля озера.
- Пошук відповіді у книжках.
- Вдячність хлопців за науку.
- Приманювання звіра і провал операції.
- Розвінчання химери.
- Гостина і добра бабуся та її сусіди.
Продовжити речення «Як кого звали»
- Маму Сергія звали…
- Сусіда – музиканта звали…
- Вчительку біології звали…
- Майбутнього майстра велосипедного спорту міжнародного класу звали…
- Діда-сусіда Митькової бабусі звали…
- Продовжити речення «Найуважніший читач».
- Хлопці приманювали химеру за допомогою…
- Хлопці хотіли зібрати колекцію…
- Хто перший зустрівся хлопцям після приїзду в Юрківку…
- Що застигло в бурштиновому камінчику Васі…
- Що збудували хлопці біля озера…
4. Скласти сенкан-характеристику героїв.
5. Скласти асоціативне гроно на тему «дружба», «книга».
V. Підсумок уроку.
Продовжіть речення:
Тепер мені зрозуміло, чому…
Мене здивувало…
Я замислився над тим, що…
VI. Домашнє завдання.
|