В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет твору, мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне у творі.
Мета: продовжити опрацювання змісту твору, знаходити у творі елементи гумору, романтики; простежити, як зображується мрія і дійсність у стосунках і поведінці героїв, вміти їх аналізувати; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, увагу, спостережливість, вміння грамотно висловлювати свою думку, почуття, враження, формувати активну життєву позицію, естетичні смаки; виховувати почуття пошани до творчості В. Нестайка, гумору, прагнення пізнати багато цікавого, корисного, необхідного для самовдосконалення; прищеплювати повагу до дружби, працьовитості.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Обговорення змісту твору за питаннями:
• Чим пояснює Павлуша своє недоброзичливе ставлення до Яви на початку розділу?
• Які переваги були у дружніх стосунках Павла з Антончиком Мацієвським?
• Яким зображено баштан? Опишіть його («Такого баштана нема ніде. Кінця краю не видно. Од обрію до обрію. І кавунів — тисячі, мільйони... і всі смугасті. Як тигри. Тисячі, мільйони тигрів»)
• Як відбувається знайомство з дідом Салимоном — охоронцем баштану?
• Яким чином хлопці потрапили на баштан?
• Якої шкоди завдали хлопчаки баштану?
• Як хлопці дійшли до того, щоб збудувати єгипетську піраміду? Що вам відомо з історії про цю споруду?
• Охарактеризуйте Стьопу Карафольку. Чим пояснити те, що хлопці його не поважали? («Він щодня чистив зуби, робив зарядку і взагалі був свиня. Коротше, він був те, що називається зразковий учень: учився на самі п’ятірки, поводився в школі бездоганно, не бешкетував, не бив вікон, не вмочав косу дівчинки, що сидить попереду, в чорнило, не підпалював на уроці «жабку» з кінострічки...»)
• Поясніть вираз у творі: «Стьопа — був свого роду ходячим довідником».
• Звідкіль хлопці були обізнані про єгипетські піраміди?
• Кого було обрано фараоном? Чому?
• Опишіть, як відбувалася побудова єгипетської піраміди?
• Що відчув Павлуша, перебуваючи у ролі Гаменхотепа?
• Яким чином Павлуша втік від діда Салимона? Хто йому допоміг?
• Охарактеризуйте внутрішній стан Павла, коли він тікав з Явою від діда («І мені здавалося, що серця наші теж б’ються, наче одне серце. Мені було дуже хороше! Мабуть, таке відчувають справжні друзі — солдати, коли плече в плече йдуть в атаку. Отак біг би й біг на край світу...»)
• Чи зрозумів Павло, чим вимірюється справжня дружба? Що про це свідчить?
• Яке покарання дістали хлопці за шкоду на баштані?
• На ваш погляд, дружба Павла з Явою буде тривалою чи тимчасовою? Обґрунтуйте особисті міркування.
• Чого вчить вас цей твір? Кого ми можемо назвати справжнім другом?
• Які прислів’я та приказки про дружбу ви знаєте? (Нема товариша — шукай, а знайшов — бережи; Вірний приятель — то найбільший скарб; Не обгороджуй себе огорожею, а приятелями; Друга шукай, а найдеш — тримай; Не май сто рублів, а одного друга; Не так тії сто братів, як сто друзів; Пробуй золото вогнем, а дружбу — грішми)
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
-Хто, на ваш погляд, Ява та Павлуша більшою мірою: бешкетники, шукачі пригод та авантюристи чи звичайні хлопці?
Поєднайте приклади художніх засобів з їх визначенням.
Уредний, хрумкали, од пуза, семочки, щитаться, здоровенницька, розшолопали
|
|
Окличні речення
|
Новісінькими, спокійні, величезною, славний, знаменитий, мудрий
|
|
Звертання
|
Кавунячий рай
|
|
Порівняння
|
Котилася торба з високого горба, а в тій торбі хліб-паляниця, кому доведеться той буде...
|
|
Гумор
|
Завили, як шакали; як у кіно
|
|
Фразеологізми
|
Випустив дух, лопотіли п'ятами, плече в плече, шукай вітра в полі
|
|
лічилки
|
І батьки наші зробили нам чотириста двадцять восьме серйозне попередження по тому місцю, про яке при дівчатах не говорять
|
|
метафора
|
0 люди! 0 народи! Хлопці! Пацани!
|
|
епітети
|
Нічого, не хвилюйся! Тобі в коханні везтиме! Точно! є така прикмета!
|
|
Просторічні слова
|
VI. Закріплення вивченого матеріалу на тему «В. Нестайко “Тореадори з Васюківки»» (розділ ІХ, в якому Павлуша розказує, як він подружився з Явою)
1. Розв’язання тестових завдань
1. Павло не дружив з Явою до четвертого класу, оскільки той був: а) вередливим;
Б) товаришував з хлопцями іншого класу; в) заклопотаний навчанням.
2. Спершу Павло дружив: а) з Ганькою Гребенючкою; б) Антончиком Мацієвським;
В) Стьопкою Карафолькою.
3. Найбільше Павлуша полюбляв: а) морозиво з вершками; б) малину з молоком;
В) вареники з вишнями.
4. Кавуни на баштані Павлуша порівнює: а) з тиграми; б) кулями; в) колесом комбайна.
5. Дід Салимон - баштанник не любив, коли хлопці: а) його ображали; б) крали у нього кавуни; в) псували йому врожай.
6. Варава і Салимон сварилися через:
А) політичну ситуацію за кордоном;
Б) здобути інформацію про футбольну гру;
В) непорозуміння у господарських справах.
7. Хлопці пробували грати кавуном: а) у волейбол; б) гандбол; в) футбол.
8. Стьопу не полюбляли хлопці, бо він: а) був відмінником; б) не чистив зуби; в) фізично не розвивався.
9. Серед хлопчачого колективу Стьопу називали: а) розумним електриком; б) літаючою тарілкою; в) ходячим довідником.
10. Хлопці навчилися говорити один на одного «старик»: а) від старшокласників;
Б) київських мисливців; в) працівників баштанника.
11. Гору кавунів хлопці назвали: а) Ейфелевою вежею; б) єгипетською пірамідою;
В) чарівною фортецею.
12. Павлуша погодився бути фараоном, отримавши ім’я: а) Хеопс...; б) Тутанхамон...;
В) Гаменхотеп...
Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.
VII. Підсумок уроку
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
IX. Домашнє завдання
Підготувати усний твір на тему «З ким я дружу в класі і чому?»
|