Тема: Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника. «Федько - халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками
Мета: познайомити учнів з такою постаттю в українській літературі як Володимир Винниченко, вміти розповідати цікаві епізоди з життя письменника, вміти проводити паралель між особистим життям автора і сюжетом твору; розвивати навички аналізу епічного твору виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Володимира Винниченка, презентація.
Епіграф до уроку: Талановита людина талановита у всьому
Хід уроку
І. Орг. момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Первірка д/з
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
- Робота з епіграфом
- Бесіда
- Назвіть українських митців, талант яких виявився в багатьох галузях
- Чи чули ви коли-небудь про таку людину як Володимир Винниченко? (якщо чули, то що саме?)
- Чи знаєте ви якісь твори цього письменника?
- Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з дивовижною постаттю української літератури — Володимиром Винниченком. Розглянемо цікаві епізоди його біографії. Почнемо розглядати його оповідання „ Федько-халамидник ”.
Отже, запишіть тему уроку «Володимир Винниченко. Цікава історія з життя письменника . „Федько-халамидник”.
IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
- Слово вчителя
Серед когорти українських митців яскравою зіркою світить творчість Володимира Винниченка – письменника, художника, драматурга, відомого політика та патріота.
Звертається увага школярів на портрет В. Винниченка: високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд — весь обрис свідчить про титанічну натуру, сповнену сталевої міці, сили волі, завзяття, грандіозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину. Чарівна посмішка й ласкавий погляд темно-голубих очей, отінених чорним віями, робили його кремезну постать дуже симпатичною й навівали довір'я до нього.
- Повідомлення учнів про біографію письменника (Випереджальні завдання) + перегляд презентаціїї
Я виріс у тих степах, з тими волами, шуліками, задуманими могилами.
Вечорами я слухав, як співали журавлі біля криниць у ярах, а удень ширина степів навівала сум безкрайності. В тих теплих степах вироблялась кров моя і душа моя.
В. Винниченко
- Слово вчителя.
Сьогодні ми почнемо знайомство з оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник».
Як свідчать рідні та близькі, Володимир Винниченко в дитинстві дуже нагадував свого ж таки літературного героя – Федька-халамидника з однойменного оповідання. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч усіляким обставинам.
„ Наче біс який сидів у хлопцеві! Спокій був його ворогом…”. – ця авторська характеристика Федька-халамидника цілком стосується й самого автора.
У спогадах матері письменника є чимало деталей, які повторюють історію Федька-халамидника. „ Сусідських дітей тримав трохи… в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й волевий, упертий… Надзвичайно любив волю, повітря, рух. Був гордим, незалежним у вчинках і рішеннях правдолюбцем.
- Теорія літератури
Оповідання, епічний твір, головний герой, другорядний герой
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
- Історія написання твору
Перше знайомство читачів з цим відчайдухом відбулося ще 1912 р., коли оповідання про нього з’явилося друком на сторінках київської газети "Рада". Винниченкові було тоді тридцять два роки, і мешкав він далеко від України – у Франції. Отож як літературний персонаж Федько-Халамидник має французьку "прописку".
- Читання твору учнями.
- . Словникова робота.
а) Тлумачення невідомих слів.
Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.
Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.
Розсотувати – розмочувати, розкручувати.
Набакир – набік.
Проскура – церковний хлібець.
Ринва – труба або жолоб для стікання води.
Пацати – ляскати по воді.
Випещені – доглянуті.
Шворка – тонкий мотузок.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. «Влучний постріл»
- Коли народився Володимир Винниченко?
- 26) липня 1880 року).
- Де народився Володимир Винниченко?
(в Єлисаветграді, Херсонської губернії в селянській родині).
- Де навчався письменник?
(у сільській школі та у Єлизаветградській гімназії, Златопільська гімназія).
- Чому Винниченко був виключений з Єлизаветградської гімназії?
(через конфлікт з адміністрацією, бо носив український одяг, розмовляв українською мовою, мав незалежну поведінку).
- Як називалося перше оповідання письменника?
(«Краса і сила»)
- В якому оповіданні Володимира Винниченка герой нагадує автора?
(оповідання «Федько-халамидник»)
2. Скласти сенкан про В. Винниченка
VІ. Підбиття підсумків уроку
- Рефлексія
«Незакінчене речення»
Я знаю..
Я зрозумів…
Я запам’ятав…
Я навчився …
Я спробую…
- Слово вчителя
Отже, на цьому уроці ми познайомилися з цікавим епізодом з життя письменника. З’ясували які твори належать Володимирові Винниченкові і що саме оповідання «Федько-халамидник» є дещо автобіографічним твором, бо прототипом героя є сам автор.
VІІ. Оцінювання та коментар
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання
Обов’язкове загальне:
- Прочитати оповідання «Федько-Халамидник», с. 61-76.
- Скласти план до твору
- Знати біографію В. Винниченка
За бажанням
1. Намалювати ілюстрації до оповідання
|