Меню сайту
Мої файли
Мої файли
Українська мова
Уроки української мови
Укр. література
Уроки української літератури
Свята
Виховні заходи
Презентації
Презентації
Категорії розділу
5 клас [10]
6 клас [10]
7 клас [4]
8 клас [13]
9 клас [2]
Аудіозаписи [3]
Відеофільми [2]
Наше опитування
На сайті вас цікавить
Всього відповідей: 115
Методичний портал

«Методичний портал»

Методичний портал

«Методичний портал»

Мапа сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Уроки української літератури » 5 клас

Максим Рильський "Дощ"
07.10.2014, 16:05

. М. Рильський. «Дощ». «Осінь-маляр із палітрою пишною...». «Люби природу не як символ». Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям

Мета:

-  Навчальна: проаналізувати програмні ліричні твори, визначити поетичні засоби.

- Виховна: виховувати прагнення до єдності з природою, вираження своїх почуттів.

-  Розвивальна: розвивати творчу уяву, логічне мислення, виразне декламування віршів.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь. Обладнання, наочність: дидактичний матеріал.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Вступне слово вчителя

— У поезії видатного українського поета Максима Тадейовича Рильського найголовніше місце в його багатогранній творчості посідає тема людини і природи. У кожному рядку ніби відбувається їхнє єднання. Автор доводить, що людина і природа нероздільні.

У роздумах про життя поет доходить висновку» що людина не може існувати без природи, особливо наголошує на людському відчутті краси.

Максим Рильський майстерно відтворює звуки природи, тонко розуміє її «мову». Він вплітає в рядки поезії надзвичайні яскраві спостереження. Ось, наприклад, у чому він бачить ознаки весни:

Вона — в бруньках блискучих на каштані,

В снігу рудому, у струмках брудних,

Що чистим сріблом грають у тумані.

Мов бруд ніколи й не торкався їх.

Вона — у краплях, що спадають дзвінко

Із голих віт, які стрясає птах.

Вона — в підсніжній зелені барвінку,

В сережках на березових гілках.

Читаючи ці рядки, мимоволі переймаєшся поетовими емоціями, переживаєш разом з ним радість бачення прекрасного.

2.   Робота з підручником.

Ознайомлення зі статтею про письменника.

3.   Виразне читання поезії М. Рильського «Дощ».

4.   Словникова робота.(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобалася вам ця поезія?

— Що вас найбільше вразило?

6.   Спостереження над текстом, евристична бесіда.

—  Бесіда за прочитаним твором, т Чи сподобався вам вірши?

- Які кольори ви побачили в поезії?

- Як описує дощ М. Рильський? Доведіть рядками із поетичного твору.

- Чи постає дощ ліричним героєм?

- Які епітети використовує автор для змалювання дощу?

- Як ви розумієте рядок: «Відкривай гарячі груди. Мати земле!»? {Земля є персонажем язичницької картини світу, у якій вона діє у функції матері, покровительки та помічниці, що має магічну силу.)

  • Якими епітетами характеризується дощ? (Благодатний, довгожданий, дивним сяйвом осіянний.)

— Яка метафора вживається поетом для змалювання дощу? (Золотий вечірній гість.)

— Про що говорить висловлювання «закурені будинки зголоднілих передмість»? (Про те, що давно не було дощу.)

— Чому автор звертається до землі, як до матері? (Бо земля всіх годує, дає людині все потрібне для життя, як мати.)

— Чому села «білі»? (Бо українські хати білі.)

— Чому дощ «білі села звеселить»? (Тому що дасть надію на гарний урожай і добробут людей.)

 Тема: оспівування краси природи.

 Ідея: возвеличення чарівності дощу.

 Основна думка: захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами.

Жанр: пейзажна лірика.

 Художні засоби.

Метафори: «впав бадьоро», «відкривай груди», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».

Порівняння: «дощ-гість».

Епітети: «благодатний», «довгожданий», «сяйвом осіянний», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним повівом», «повівом зеленим», «білі села».

 ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

 

1.   «Усне словесне малювання» за поезією М. Рильського «Дощ».

У полях прив’яли, похилилися жита, пшениця та ячмінь. У передмісті й самому місті пил, курява. Квіти поопускали голівки, трава пожовкла й прилягла до землі від спраги. Дощику, дощику б! І ось нарешті щось загриміло, зашелестіло. З неба сипнули спочатку великі, а потім дрібні рясні краплі дощу! Цілу ніч ішов дощ, напоїв від душі землю. На ранок засяяло сонечко, умиті будинки засяяли посмішками вікон; усе зілля підвело голівки, розправило листочки. Спасибі тобі, золотий вечірній гостю!

 

2.   Завдання учням.

Прочитайте ще один вірш М. Рильського про дощ, прокоментуйте його, висловіть власну думку, порівняйте з попередньою поезією.

 

На порозі гість веселий —

Дощ, блакитний, весняний…

……………………………

Свіжа зелень розгойдалась,

Розгулялась, поплила.

Перші краплі засміялись

До голодного зела.

Голуби летять у сховок,

І в тіснім голубнику

Ряд округлих їх головок —

Як намисто на разку.

 

V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти розповідати про письменника, виразно читати й аналізувати вірш, висловлювати власні думки та враження з приводу прочитаного.

 

 VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Поезія М. Рильського, на мій погляд, відзначається…

Категорія: 5 клас | Додав: ser0709
Переглядів: 8565 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 4.0/4
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Сертифікат
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української мови
Контрольні роботи
Контрольні роботи з української літератури
Афоризми
Цей день в історії
Пошук
Свята та події
Календар України Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Сайт учителя інформатики Бройченка А.Г.
Пиши українською
Учительська світлиця